Ešte stále stíhaš - pridaj sa do REŠTART VÝZVY, začať môžeš kedykoľvek

Čo rozhoduje o tom, či chudneme alebo priberáme? Tipy známeho vedca, čo zaručene zaberá

Barbora Volná

Obľúbený odborník Jakub Víglaský, ktorého sledujú na sociálnych sieťach tisíce fanúšikov, často ponúka vedecky podložené rady a tipy týkajúce sa zdravého životného štýlu, cvičenia a optimalizácie hmotnosti. Čo si myslí o chudnutí a čo podľa neho zaručene funguje?

Čo rozhoduje o tom, či chudneme alebo priberáme? Tipy známeho vedca, čo zaručene zaberá
Zdroj: AdobeStock
2. JAN 2024

Ako vnímaš význam pohybu v rámci chudnutia? Keby si ho mal percentuálne porovnať s inými faktormi, ktoré tiež hrajú dôležitú úlohu, ako by na tom bol?

Pokiaľ sa bavíme iba o chudnutí ako redukcii telesnej hmotnosti, tak najlepšie funguje samozrejme kalorický deficit. To znamená, že musíme prijať – zjesť menej kalórií ako minieme. To však vedie ľudí k nesprávnym návykom a nesprávnym spôsobom ako chudnúť. Vyhladovať sa nemá význam. Ak si už človek nastaví kalorický deficit, obrovský význam bude zohrávať práve pohyb. Fyzickou aktivitou sa zvyšuje kalorický výdaj a to núti telo siahať do zásob, ktoré sú uložené v tukoch. Vďaka tomu nie je potrebné nastaviť kalórie na hodnoty, ktoré sú nezdravé, a to chudnutie prebieha pomalšie, ale so všetkými benefitmi cvičenia. A tých je naozaj veľa.

Prečítajte si aj: Chudnutie ovplyvňujú tri zásadné veci: Pohyb a stravu riešia všetci, čo však tento faktor?

Ktorý typ pohybu nám v rámci „pálenia“ tukov pomôže najviac?

Najlepšie spaľuje tuky kardio nízkej až strednej intenzity. To je intenzita, pri ktorej väčšina ľudí cíti, že vykonáva fyzickú aktivitu a veľmi ťažko vie udržať konverzáciu – zadýcha sa. Tým sa spaľujú tuky rýchlo, má to však háčik. Väčšina ľudí tie kalórie spálené pri behu hneď doplní v strave. Preto je dôležitý aj silový tréning, pri ktorom samozrejme aj rastú svaly. Svaly míňajú veľmi veľa energie, a teda spaľujú aj tuky. Najlepšia ja teda kombinácia rôznych typov fyzickej aktivity – silový tréning, aj aeróbne cvičenie. Percentuálne je pohyb v rámci chudnutia rovnako dôležitý ako strava a dostatok spánku, takže 33 %. Ani jedno bez ostatných dvoch nemá význam a žiaden zdravotný benefit.

Najlepšie spaľuje tuky kardio nízkej až strednej intenzity.

Dobre, to je pohyb. Čo však tvojimi očami najviac rozhoduje o tom, či chudneme alebo priberáme?

To je jednoduché. Zákon zachovania energie z fyziky hovorí jasne. Ak prijmeme viac energie – kalórií ako spálime, budeme priberať. Ak prijmeme menej ako spálime, budeme chudnúť.

Prečítajte si aj: 20 zvykov pre trvalé schudnutie: Tieto zvládnu aj tie najviac zaneprázdnené!

Kalórie sú jedným z faktorov. Čo podľa teba naozaj zaberá, keď chceme meniť kompozíciu tela?

Jednoznačne pravidelnosť, dobre nastavený kalorický príjem a dostatok pohybu. Bez tej pravidelnosti to však nepôjde. Ak niekto chce schudnúť X kg za Y dní, a potom sa vráti do starých koľají, tak ten výsledok tiež dlho neudrží. Cvičenie a pestrá zdravá strava sa musia stať životným štýlom, nie chvíľkovým pokusom o zmenu.

Cvičenie a pestrá strava sa musia stať životným štýlom, nie chvíľkovým pokusom o zmenu.

Ak by bola jedna vec, ktorú by si vypichol ako najdôležitejšiu v rámci zhadzovania kíl, čo by to bolo?

Kalorický deficit. Prijať menej kalórií ako spálime. Je to zaručený spôsob ako chudnúť. Bez toho to nejde.

Ako sa tvojimi očami podieľa na priberaní stres?

Stres a ním vyvolaná stresová odpoveď je sprevádzaná vysokou hladinou kortizolu. Kortizol má aj ochrannú funkciu, čo sa týka hospodárenia s energiou. Keď našich predkov postihlo obdobie bez dostatku jedla, stres a s ním kortizol boli faktory, ktoré im umožnili prežiť. Dlhodobý stres a dlhodobo zvýšený kortizol pomáha ukladať energiu do tukov a zároveň s touto energiou šetriť.

Ak chcete schudnúť a zmeniť svoje telo i život, v našej novoročnej Supershape Reštart výzve vám ponúkame pomocnú ruku a prepracovaný návod ako to dosiahnuť. Tento program pod vedením skúsených špecialistov je zostavený odborníkmi z oblasti výživy a cvičenia tak, aby sa vám podarilo získať správne pohybové a stravovacie návyky, nevyhnutné pre vyformovanie tela a udržanie váhy bez obmedzovania a hlúpych diét. Pridajte sa k nám a zmeňte svoj život!

banner restart vyzva 2024


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Čo rozhoduje o tom, či chudneme alebo priberáme? Tipy známeho vedca, čo zaručene zaberá

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.