16. MAR 2016

Joga smiechu: Zacvičte si a zároveň sa nabite pozitívnou energiou

Nikola Danišová

Ešte ste nikdy nepočuli o joge smiechu?  Učiteľ tohto štýlu jogy, Ľubor Foltán, nám upresní, čo vlastne joga smiechu je, a ako to na hodine vyzerá. 

Čo je joga smiechu

Jogu smiechu vytvoril v roku 1995 indický lekár Madan Kataria. „Je to unikátny koncept, v ktorom sa spájajú jednoduché dychové cvičenia spolu so smiechocvikmi a inými hravými aktivitami. Dôraz sa nekladie na presné prevedenie cvikov, ale, naopak, podporuje sa hravosť, kreativita, vyjadrenie vlastnej osobnosti,“ hovorí učiteľ jogy smiechu.

Ľubor upozorňuje na to, že v joge smiechu platí, že sa „nesmejeme preto, že sme šťastní, ale sme šťastní preto, lebo sa smejeme. Teda využívame naše vlastné telo – pohyb, smiech, tanec, detskú hravosť na navodenie a prežívanie dobrej nálady, príjemných emócií. Cvičenie má veľa prínosov nielen po fyzickej, ale aj po psychickej stránke.“

Ako sa cvičí joga smiechu?

„Cvičenie trvá obvykle 90 až 120 minút. Na začiatku sa rozohrejeme (fyzicky aj emočne) hravými aktivitami – tlieskaním, tancom, hrami. Jadro tvorí samotné cvičenie smiechocvikov. Často zapájame aj tanec smiechu – HO HO HA HA tanec, ktorý je kombináciu jednoduchých krokov a hlbokého dýchania. Na záver nasleduje meditácia smiechu, ktorá je vyvrcholením workshopu (účastníci ležia na zemi a nechajú priestor voľnému smiechu bez príčiny),“ líči hodinu jogy smiechu Ľubor.

„Na workshopoch sa riadne zapotíme a zadýchame. Pri cvičení sa stimuluje krvný obeh aj dýchanie a okysličíme celý organizmus. Do činnosti uvedieme aj vnútorné svalstvo, ktoré bežne neprecvičíme. Pri dlhšie trvajúcom smiechu telo začne uvoľňovať hormóny šťastia – endorfíny, s čím súvisí pocit zrelaxovania, psychického vypnutia a uvoľnenia,“ upresňuje Ľubor. Ďalej dodáva, že cvičiť jogu smiechu je výhodné najmä po psychickej stránke, pretože „je krásny a oslobodzujúci pocit, keď zistíte, že svoje emočné prežívanie či náladu, môžete mať pod kontrolou. Ak sa chcete cítiť fajn a v pohode, máte na to veľký dosah."

Pri joge smiechu nemyslíme len na seba

Okrem rozvíjania vlastnej psychickej pohody a šťastia sa na cvičeniach rozvíja aj empatia a emočná inteligencia. „Cvičíme v skupine a do kontaktu prichádzajú často ľudia, ktorí sa vidia po prvýkrát. Smiechom sa zdravíme, oceňujeme a skúšame sa smiechom aj pohádať. Samozrejme, následne sa smiechom udobríme,“ vysvetľuje Ľubor.

Ako vyzerajú základné cviky tohto štýlu jogy? 

„Cvikov je veľa a stále sa dopĺňajú. Medzi základné patria pozdravné smiechy. Obľúbený je koktail smiechu. Máme tiež smiechy so športovou tematikou a zvieracie smiechy. Naposledy som vymyslel rannú smiechozostavu, ktorá pozostáva z krému smiechu, mentálnej nite a smiechu odvahy. Keď si ju ráno zacvičíte, je veľmi malá pravdepodobnosť, že vám niekto, alebo niečo pokazí deň,“ upresňuje Ľubor.


Zdroj video: www.youtube.com

Pre koho áno a pre koho nie          

Jogu smiechu môžu cvičiť deti, dospelí aj seniori. Ľubor upozorňuje, že skúsený inštruktor aktivity a rozsah vždy prispôsobí cieľovej skupine. Joga smiechu je vhodná aj pre deti predškolského veku. Samozrejme, cviky a časový rozsah je prispôsobený veku detičiek.

„Medzi moje obľúbené patria workshopy pre pracovné kolektívy. Často pomôžu zlepšiť atmosféru, vzťahy, získať nadhľad a vniesť ľudskosť do pracovného prostredia. Veľmi prínosné je, ak sa do aktivít zapojí aj manažér,“ hovorí Ľubor.

Učiteľ smiechu upozorňuje, že nakoľko sa jedná o fyzickú aktivitu, neodporúča sa ľuďom s vysokým krvným tlakom, tým, ktorí trpia pruhom alebo sú čerstvo po operácii. Pri cvičení dochádza aj k emočnej záťaži (aj keď pozitívnymi emóciami), preto sa neodporúča ľuďom s vážnejšími psychickými poruchami. Vo vysokom štádiu tehotenstva sa cvičenie neodporúča, no vo všeobecnosti nie je tehotenstvo prekážkou. Pre dojčiace matky je cvičenie bez rizík.

Zacvičte si aj doma

Na internete je možné nájsť základnú zostavu smiechocvikov, ktorú môžete cvičiť aj sami podľa videa. Učiteľ Ľubor však začiatočníkom samým cvičiť neodporúča. „Pri cvičení v skupine využívame práve efekt šírenia sa smiechu a pozitívnych emócií v skupine. Predsa len, pozerať sa sám na monitor počítača a robiť 20 minút „opičky“, môže niekomu zo začiatku  prísť príliš uletené. Česť výnimkám,“ dodáva.

Zdroj foto: flickr.com

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

Ticho lieči telo i dušuTicho lieči telo i dušu

Dnešná hektická doba si vyžaduje, aby sme boli denne aspoň niekoľko minút iba sami so sebou – veď ticho lieči.

 

Zacvičte si novinku na slovenskom fit trhu – buti joguZacvičte si novinku na slovenskom fit trhu – buti jogu

Buti joga je pomerne nový program, ktorý sa dostal už aj na Slovensko.

 

4 joga cviky, ktoré vás zbavia bolesti chrbta4 joga cviky, ktoré vás zbavia bolesti chrbta

Tieto jogové pozície sú jednoduché a môžete ich cvičiť kdekoľvek a kedykoľvek. 

 


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Joga smiechu: Zacvičte si a zároveň sa nabite pozitívnou energiou

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 851
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.