11. MAR 2016

Ticho lieči telo i dušu

Dnešná hektická doba si vyžaduje, aby sme boli denne aspoň niekoľko minút iba sami so sebou – veď ticho lieči.

Po celé dni sme v spoločnosti ľudí, pri práci počúvame rádio, domáce práce si nevieme predstaviť bez kulisy v podobe televízneho vysielania, pri cestovaní v dopravných prostriedkoch či čakaní u lekára nám robí spoločnosť mobil... Mnohí sa tichu vyhýbajú, pretože sa jednoducho boja byť osamote, ponoriť sa do hĺbky svojho vnútra a nechať prehovoriť svoj vnútorný hlas. Je to škoda, pretože práve ticho nám môže pomôcť upokojiť sa, eliminovať stres i nájsť riešenia na problémy, ktoré nás sužujú.

Ticho ako súčasť každodennej duševnej hygieny

Našťastie, dôležitosť ticha nám pripomínajú nielen jogíni, ale aj odborníci na duševné zdravie a rozvoj. „Byť osamote a v tichu aspoň pár minút denne, by malo byť súčasťou našej duševnej hygieny, aby sme sa odpojili od stresu, ktorý sme zažili, od povinností, ktoré sme nestihli splniť a od myšlienok, ktoré nás stále žiadajú o pozornosť. Tým, že sa cez ticho a odpútanie sa od myšlienok, ktoré sa rodia v našej hlave, spojíme so svojím vnútorným hlasom, dáme si šancu počuť svoj vnútorný hlas a svoju intuíciu. A tie nám majú vždy čo povedať. Nie je jednoduché stíšiť sa, teda aj neriešiť všetky myšlienky, ktoré nám lietajú v hlave, ale praxou sa dá tento stav dosiahnuť. A myslím, že stojí za to, komunikovať s tým najlepším, koho poznáme – so sebou samým,“ hovorí koučka Mgr. Janka Mladá.

Okrem toho sa dôležitosti okamihov ticha v našom živote venujú aj výskumníci. Na základe vykonaných štúdií zdôrazňujú, že trávenie času osamote nám dáva príležitosť vyrovnať sa lepšie so stresom, ktorý je prítomný v každodennom živote. Za všetky vedecké štúdie spomenieme aspoň jednu – vykonali ju odborníci z Institute of Transpersonal Psychology z  Oaklandu. Sledovali pôsobenie niekoľkých minút každodenného ticha na subjektívnu psychickú pohodu a stres. 73 účastníkov rozdelili do dvoch skupín. Počas troch týždňov jedna skupina praktizovala každý deň niekoľkominútové bytie v tichu" a druhá o každodennom živote písala. Podľa výsledkov pôsobilo ticho na sledovaných jedincov rovnako dobre ako písanie, a to po 3 týždňoch výskumu a ešte aj 6 týždňov neskôr (1). Takže už napríklad 5 minút ticha každý deň nám pomôže lepšie zvládať stres a zvýšiť celkovú pohodu. Navyše pravidelná meditácia má vplyv aj na telesné zdravie. Odborníci z American Heart Association tvrdia, že pravidelná meditácia môže znížiť riziko infarktu a mŕtvice až o 48 percent (2).

Dajte tichu šancu. Ako začať?

V prvom rade sa snažte prijať myšlienku, že byť chvíľu v tichu je pre vás prospešné. Spočiatku si na meditáciu vyčleňte aspoň 5 minút (čas postupne predlžujte), zvoľte si vhodné miesto a pravidelný čas. Nezabudnite na uvoľnenie svojho tela, správnu polohu a hlboké dýchanie – snažte sa naň dokonale sústrediť. Ďalej môžete použiť sviečku a koncentrovať sa iba na jej plameň, poprípade sa maximálne sústrediť na rátanie do desať alebo dať šancu vizualizácii. Fanúšikovia jogy môžu využiť jogové meditačné techniky. Záver je jednoznačný – vyberte si to, čo je vám najbližšie.

Referencie:
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/jclp.20402/abstract
http://www.heart.org
Zdroj foto: unsplash.com

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

Zacvičte si novinku na slovenskom fit trhu – buti joguZacvičte si novinku na slovenskom fit trhu – buti jogu

Buti joga je pomerne nový program, ktorý sa dostal už aj na Slovensko. 

 

Šťastie je o rozhodnutí každého jedného z nás!Šťastie je o rozhodnutí každého jedného z nás!

Každá životná skúsenosť je naším učiteľom.

 

Cvičíme 5 tibeťanovCvičíme 5 Tibeťanov

Už 10 minút denne vám prinesie úľavu od bolesti, dodá energiu a spomalí starnutie. 


Autor článku

Mirka Mikova

Mgr. Mirka Miková - redaktorka Cvičte.sk

Písaniu sa venujem niekoľko rokov, je mojou prácou i koníčkom. Takisto som vyznávačkou zdravého životného štýlu – pravidelne športujem a nie je mi jedno, čo si dám na tanier. Oblasť výživy ma zaujíma natoľko, že sa v tomto smere aktívne vzdelávam. Nedávno som absolvovala 6-mesačný kurz výživového poradenstva v ČR a plánujem sa zúčastniť ďalších, pretože si myslím, že vedomosti sú základ. Mojím mottom sú slová Usaina Bolta: „Nemožné je len silné slovo používané slabými ľuďmi, ktorí zistili, že je ľahšie žiť vo svete, ktorý im bol daný, ako nájsť v sebe silu niečo zmeniť. Nemožné nie je fakt, ale voľba.“ Viac o mne aj na:

http://bit.ly/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Ticho lieči telo i dušu

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 860
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.