24. JAN 2017

Joga prinesie do života viac pokoja a pokory

„Po prvej stojke sa vám otočí svet a vaše dovtedy pevné názory zrazu stratia svoju podstatu. Získate odvahu a budete schopní čeliť doteraz nezdolateľným prekážkam.“

Chcete byť vnútorne vyrovnaným človekom a vnímať situácie, ktoré život prinesie s väčšou pokorou a pokojom? Jednou z ciest, ako sa k tomuto stavu dopracovať, je joga.

Joga nie je len o tele, ale aj o duši

O fyzických prínosoch pravidelného cvičenia jogy niet pochýb. Zlepšuje držanie a pružnosť tela, zvyšuje svalovú silu, podporuje zdravie kostí, zlepšuje prietok krvi, posilňuje funkciu imunitného systému atď. Má však aj mnoho pozitívnych prínosov na psychiku.

Tak napríklad vďaka joge môžete byť šťastnejší a spokojnejší. Jogové asány stimulujú produkciu serotonínu i hormónov šťastia. Potvrdil to aj jeden z výskumov odborníkov z University of Wisconsin, ktorí zistili, že tí, ktorí pravidelne meditujú, sú šťastnejší a ich imunitný systém funguje spoľahlivejšie.

V joge sa veľký dôraz kladie na dýchanie a prepojenie správneho dýchania s vykonávaním jednotlivých asán. To prospieva nervovej sústave, čiže človek sa po náročnom dni upokojí a dokáže lepšie zvládať stres. „Joga je čisté zrkadlo vašej duše. Keď vás cvičiteľ v úvode navedie do absolútneho ticha, nájdete ho aj v reálnom živote, napríklad pri pozeraní sa na západ slnka. Ak spevníte svaly, aj váš život bude pevnejší. Nebude sa ,roztekať`. Po prvej stojke sa vám otočí svet a vaše dovtedy pevné názory zrazu stratia svoju podstatu. Získate odvahu a budete schopní čeliť doteraz nezdolateľným prekážkam. Vedomým dychom doslova ,predýchate nepredýchateľné` situácie a tým trénujete ovládanie samého seba, ,upokojíte hormóny`. Viete, ako dychom schladiť a zohriať organizmus. Ohybnosť a flexibilita v pozícii je vaša schopnosť ohýbať sa v reálnom živote. Kto zažije jogu, zažije v sebe ten šteklivý pocit, lásku, ktorá je, okrem iného, v psychickej oblasti tiež podstatná. Joga je psychohygiena, ktorá mení život k lepšiemu,“ hovorí o pozitívach jogy inštruktorka Martina Kulisievičová.

Jogou proti stresu i depresii

Odborníci z Harvard University tvrdia, že joga má schopnosť stabilizovať krvný tlak a srdcovú frekvenciu, zlepšovať dýchanie, tým sa človek upokojí a predchádza úzkostným stavom i depresii. 

Viaceré vedecké štúdie preukázali, že joga môže pomôcť riešiť problémy s nespavosťou. Kvalitný spánok je pre zdravý a plnohodnotný život nevyhnutnosťou. V neposlednom rade vás joga naučí milovať seba samého a zvyšuje sebavedomie, čo zlepší aj vaše vzťahy s ostatnými.

Joga je tu pre každého

Určite sa stretli s tvrdením, že joga je pre každého. A je to naozaj tak, pretože rozličné štýly robia jogu vhodnou naozaj pre každého človeka. I na Slovensku si môžete vybrať druh jogy, ktorý vám bude najviac vyhovovať. Niektoré z nich sú viac zamerané na tradíciu, kde sa veľká pozornosť venuje napríklad meditácii, iné sú prispôsobené potrebám západného človeka.

Pre začiatočníkov je vhodná hatha joga, ktorá je stvorená na relaxáciu, využíva dychové cvičenia i meditáciu. Ashtanga je dynamický druh jogy. Je pomerne náročná, pretože vyžaduje dennú prax. Ak vám ide skôr o svoju telesnú schránku, chcete získať pevné a pružné telo, vyskúšajte power jogu alebo hot jogu. Pokročilejší ocenia iyengar jogu, ktorá sa snaží dotiahnuť pohyb do dokonalosti. Kundalini joga je sústredená na duchovno, ale i intenzívny pohyb.

Jogových štýlov je však oveľa viac a niekedy trvá človeku dlhšie, kým nájde to, čo mu bude maximálne vyhovovať. Netreba však zabúdať na jednu podstatnú vec: napriek existencii rozličných jogových štýlov stále platí, že joga je len jedna a jej podstata zostáva zachovaná pri každom z nich. Cieľom jogy je dosiahnutie harmónie medzi telom, dušou a mysľou. 

Zdroj foto: goodfon.su

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

Začnite svoj deň „pozdravom slnku“Začnite svoj deň „Pozdravom slnku“

Skôr než pozdravíte prvého človeka na ulici, pozdravte slnko. Váš deň a pocit z neho nadobudne úplne iný rozmer.

 

Začala s folklórom, dnes je jedinou školiteľkou portdebras na slovenskuZačala s folklórom, dnes je jedinou školiteľkou PortDeBras na Slovensku

Helenka Ballová je známa inštruktorka, ktorá  u nás preslávila hlavne PortDeBras. 

 

Ako sa vizualizáciou dostať k svojím športovým úspechom a dosiahnuť lepšie cieleVizualizujte a dosiahnete všetko, čo chcete

Skúšali ste si už niekedy predstaviť dosiahnutie vašich športových úspechov ešte pred tým, ako k nim došlo? 


Autor článku

Mirka Mikova

Mgr. Mirka Miková - redaktorka Cvičte.sk

Písaniu sa venujem niekoľko rokov, je mojou prácou i koníčkom. Takisto som vyznávačkou zdravého životného štýlu – pravidelne športujem a nie je mi jedno, čo si dám na tanier. Oblasť výživy ma zaujíma natoľko, že sa v tomto smere aktívne vzdelávam. Nedávno som absolvovala 6-mesačný kurz výživového poradenstva v ČR a plánujem sa zúčastniť ďalších, pretože si myslím, že vedomosti sú základ. Mojím mottom sú slová Usaina Bolta: „Nemožné je len silné slovo používané slabými ľuďmi, ktorí zistili, že je ľahšie žiť vo svete, ktorý im bol daný, ako nájsť v sebe silu niečo zmeniť. Nemožné nie je fakt, ale voľba.“ Viac o mne aj na:

http://bit.ly/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Joga prinesie do života viac pokoja a pokory

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 1203
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.