Zapoj sa do LETNEJ VÝZVY v limitovanom predpredaji len do 21.4. a získaj DARČEK ZADARMO

Počas PMS odbúrajte napätie cvičením

Redakcia

Návod ako cvičiť a stravovať sa počas predmenštruačnej, predovulačnej, ovulačnej a menštruačnej fázy, tiež ako k sebe pristupovať v jednotlivých týždňoch, radia v úspešnej Femini výzve motivátorka a trénerka power jogy Janka Šimkovičová a expertka na výživu Barbara Sviežená.

FEMINI VÝZVA: Počas PMS odbúrajte napätie cvičením
Zdroj: Natália Jakubcová pre Supershape
11. APR 2023

Predmenštruačná fáza, ktorá predchádza samotnému krvácaniu, je súčasťou fázy luteálnej, trvá od 5-7 dní a môžeme počas nej cítiť veľmi špecifické príznaky. Inak povedané, sme „ako na hojdačke“. Syndróm PMS sa týka 70-90 % žien, ktoré pociťujú od nervozity cez hnev a napätie až po frustráciu rôzne emócie, jednou z najsilnejších je zvýšená dráždivosť, ktorej sa ťažko ubrániť. V odbornej literatúre je popísaných takmer 300 príznakov, ktoré syndróm PMS sprevádzajú.

Viac o PMS nájdete v tomto článku: Ako najlepšie vyživiť telo počas PMS – radí odborníčka

Najnáročnejšia fáza plná zmien

Obdobie pred menštruáciou je považované za najnáročnejšie v rámci fáz ženského cyklu. Frustrácia, hnev, mrzutosť, nadúvanie, kŕče, prejedanie sa, šialené chute, nafukovanie a zadržiavanie vody v tele – všetky tieto stavy ho sprevádzajú a z hormonálneho hľadiska sa niet čomu čudovať. Dni, počas ktorých máme chuť sa vybiť striedajú dni, kedy si chceme a potrebujeme dopriať odpočinok. V tejto fáze je najviac vidieť prepojenie tela so psychikou. Vedeli ste, že táto fáza je považovaná za kreatívnu? Veci zvykneme vidieť v inom svetle a dokážeme sa na ne pozerať z iného uhla, mimo zaužívaných vzorcov. Spoločenskosť a komunikatívnosť v tejto fáze ustupuje do úzadia, otvára sa naše podvedomie a nastupuje intuícia, zhodujú sa odborníčky Supershape Femini výzvy.  

Janka Šimkovičová a Barbara Sviežená

Odbúrajte stres hiitkom alebo tabatou

Vo fáze PMS si rozhodne doprajte aktivitu. Čím viac, tým lepšie, samozrejme, s ohľadom na potreby tela. Stavte na výbušný, dynamický pohyb, ktorý telo zbaví stresu a nervozity. Ideálny je beh, hiit či tabata, prípadne vedený tréning brucha na uvoľnenie svalov. Dajte si pozor na správne prevedenie jednotlivých cvikov. Účinné sú tiež dychové cvičenia, ktoré vedia účinne zbaviť stresu. Dajte si do tela napríklad tabatou – komplexným intenzívnym intervalovým cvičením, ktoré je zamerané na spaľovanie, rysovanie a celkové spevnenie! Pomôže vám nielen ku ohybnejšiemu a pevnejšiemu telu, zbaví vás tiež stresu a pomôže vám vybudovať lepšiu kondičku. V našom Premium členstve na vás čakajú desiatky rôznych typov cvičení, je len na vás, ktoré si vyberiete!

Janka Šimkovičová

Prečítajte si rozhovor s Barbarou Svieženou: Čím viac rešpektujete vnútro, tým viac viete vyťažiť z vášho cyklu

PMS zmiernite tukmi a prírodným cukrom

Počas PMS sa zvyšuje o 5-10 % bazálny metabolizmus, s ktorým súvisí potreba zvýšeného energetického príjmu. Ak túto potrebu vedome ignorujete, telo si vyžiada svoje napríklad vo forme zvýšenej chuti na sladké. Doprajte si prirodzené sladkosti vo forme ovocia a horkej čokolády či sušených plodov, stavte na strukoviny, orechy a semená. V každom jedle by ste mali mať obsiahnuté komplexné sacharidy, bielkoviny, kvalitné tuky v podobe rýb či avokáda. Prijímajte potraviny, ktoré obsahujú vitamín B6, doprajte si vápnik, zinok a horčík. Dajte si pozor na príjem soli, zhoršuje zadržiavanie vody v tele. Kvalitné tuky by vám v predmenštruačnej fáze rozhodne nemali chýbať. Doprajte si sýty obed a naservírujte si chutné rybie mäsko so zemiakmi a zeleninou.

Ryba so zemiakmi

ryba so zemiakmi

Suroviny pre 1 porciu:

200 g ryby v surovom stave (biela ryba)

150 g zemiakov

100 g dusenej zeleniny (brokolica, karfiol, mrkva, cuketa alebo iná)

štipka soli

maslo ghee

šťava z citróna

Postup:

1. Zemiaky si uvaríme vo vode a trochu osolíme.

2. Rybu si osolíme, pokvapkáme citrónom a pridáme trochu masla.

3. Buď dáme piecť do rúry na 12 –15 minút na 180 °C alebo podusíme na panvici.

4. Zeleninu si dáme na panvicu a dusíme domäkka na troche masla alebo oleji.

5. Podávame všetko spolu.

V prípade, že si zvolíte červenú rybu ako losos, či pstruh dúhový, odporúčaná gramáž je 130 g.

Ak chcete vedieť viac o tom, ako si pomôcť počas PMS, menštruácie či ovulácie vhodnou stravou a cvičeniami, zapojte sa do Supershape Femini výzvy. Čaká vás 28 dní pod vedením výživovej špecialistky a trénerky, plných chutných fit receptov, účinných cvičení ako aj ďalšej motivácie a podpory.

Banner_Femini vyzva_1640x820


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Počas PMS odbúrajte napätie cvičením

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.