Vyformuj sa do plaviek za 28 dní­ v BIKINI VÝZVE

Michal Páleník: Na dovolenke sa hýbme tak, aby sme z toho mali dobrý pocit

redakcia

V projekte Summer Shape sa snažíme aj o to, aby sme v životospráve nepoľavili, keďže letné dovolenky vedia byť v gastronomických pôžitkoch zradné. O letné tipy sa s nami v rozhovore podelil výživový špecialista Michal Páleník.

Michal Páleník: Na dovolenke sa hýbme tak, aby sme z toho mali dobrý pocit
Zdroj: Supershape
20. JUL 2022

Ako si poradiť v lete so stravou?

Možno by som začal uvedomením si, do akej skupiny ľudí patrím, respektíve chcem patriť. Väčšina ľudí má totiž 80 % životosprávy dlhodobo nevhodnú a to sa potom snažia napraviť 20 % diétami – čiže sa ničia niekoľko mesiacov v roku a potom to so sebazaprením niekoľko týždňov opravujú.

Takýto spôsob života človeka rozbíja, vzniká pri ňom často jojo efekt, nábeh na poruchy príjmu potravy, je to nedobré a nebezpečné.

Naopak, druhá skupina ľudí má 80 % z roka dobrú stravu, primeraný tréning, kvalitný spánok, nie sú v psychickom napätí – oni si tých 20 % roka môžu v pohode vychutnať. Takže nástrahy dovoleniek sú priamo úmerné tomu, ku ktorej z týchto dvoch skupín človek patrí.

Ako ty sám z tohto hľadiska vnímaš letné dovolenky?

Dovolenky podľa mňa slúžia primárne na to, aby sa človek zrelaxoval. Aj preto prvá rada, ktorú dávam ľuďom je, že na dovolenku sa nechodí chudnúť. Na druhej strane to neznamená po celý čas dovolenky sa „opustiť“ a úplne rezignovať na zdravú životosprávu.

Takže odporúčam v rámci dovolenkového dňa dopriať si jeden- či dvakrát čokoľvek, na čo máte chuť, ale nie celý deň v kuse. Ak pijeme, ideálne je ísť do bieleho alkoholu a suchých vín, to znamená vyhýbať sa presladeným kokteilom, likérom a s pitím drinkov začať až neskôr popoludní.

S tým priamo súvisí moja ďalšia rada: Hýbať sa, koľko sa len dá. Nielenže to prospeje energetickému výdaju, ale pohyb v podobe obľúbenej športovej aktivity prispieva k mentálnemu relaxu. A ešte sa aj opálite.

Takže tým pohybom môžeme kompenzovať ten dovolenkový zvýšený kalorický príjem?

Áno, ale väčšinou sa to nevykompenzuje úplne. Ľudia totiž veľmi preceňujú, koľko energie pri pohybe vydajú a veľmi podceňujú koľko energie v jedle príjmu. Ale určite sa to dá kompenzovať pohybom, ako som už vravel, akákoľvek pohybová aktivita je lepšia než žiadna.

Nemusí to byť nič extrémne, len sa proste hýbať tak, aby sme z toho mali dobrý pocit. Aj chôdza na pláži po piesku či kamienkoch je veľmi zdravá, napríklad i pre chodidlá a je aj namáhavejšia, čiže pri nej spálime viac energie.

Keď vravíš, že si na dovolenke aj v rámci leta máme hlavne užívať, je podľa teba niečo, na čo by sme si predsa len mali dávať pozor?

Áno je. Dovolenky, hlavne tie all inclusive sú špecifické dvoma nástrahami. Prvá je, že rezignujeme na klasické tri hlavné chody denne a počas celého dňa bez pauzy a kontroly niečo pojedáme či popíjame, čím nevedomky prijmeme neuveriteľné množstvo energie.

Druhá nástraha spočíva v tom, že na dovolenkách zvyknú do jedál najmä v prímorských destináciách pridávať extrémne množstvá oleja. Sú to síce mimoriadne kvalitné a zdravé oleje, napríklad olivové za studena lisované, ale aj tie obsahujú mimoriadne veľa energie.

To nás môže oklamať v tom, že máme pocit zdravého pôžitkárstva, keď si dáme napríklad rybu so zeleninou, ale to jedlo môže obsahovať dva- až trikrát viac oleja ako sme zvyknutí zo slovenskej kuchyne.

Je potom nezmyselné odopierať si prílohu zo strachu z neželaných kalórií, keď sme ich v oveľa väčšom množstve prijali práve v tom kvante oleja. Takto môžeme aj v zeleninovom šaláte zaliatym olejom prijať viac energie, než je v piatich kopčekoch ryže.

Povedzme, že som na dovolenke predsa len nabrala 2-3 kilá, dá sa počas týždňa vrátiť späť k pôvodnej váhe?

Za týždeň dať dolu 2 kilá síce možné je, ale nie je to ideálne. Ak by sa to rozložilo na 2-3 týždne, to už je úplne reálne.

Keď bol človek predtým aktívny, tak toho až tak veľa meniť nemusí, aby spálil takéto množstvo tuku. Ale predtým neaktívny človek musí počítať s tým, že sa na tom nadrie.

Úplne najjednoduchšia poučka pre tento prípad je: Skúste po dovolenke ten pohyb, na ktorý ste boli pred ňou navyknutý, navýšiť zhruba o polovicu aspoň na dva týždne. V strave sa stačí vrátiť do režimu pred dovolenkou, čiže extrém v podobe nejakej drastickej diéty je úplne zbytočný.

Oplatí sa nám teda viesť kontinuálne zdravý životný štýl, mať pestrú stravu a pravidelný pohyb a potom nemusíme mať výčitky, keď sa udeje nejaká dovolenka či oslava. Lebo tie výčitky svedomia po „zhrešení“ nám asi nepomôžu...

Nie. Takéto výčitky môžu viesť do emočného jedenia, kedy jedlo neužívame ako potravu, ale ako istý druh drogy na akútne zlepšenie svojho psychického stavu. To sa však vzápätí otáča na výčitky z jedenia a ďalšiu útechu v podobe jedla. Je to potom nekonečný kolotoč. A to je určite nebezpečnejšie ako samotný fakt, že sme na dovolenke trochu pribrali.

Celý video rozhovor o zdravej strave s Michalom Páleníkom nájdete v 2-mesačnom vedenom programe SUMMER SHAPE. Okrem edukatívnych rozhovorov s uznávanými odborníkmi vás v ňom čakajú tiež online tréningy s profesionálnymi slovenskými trénekami, ako aj jedálničky od skúsených výživových špecialistov. V SUMMER SHAPE programe od Supershape tak nájdete všetko potrebné pre štíhle, pevné a zdravé telo.

Suumer Shape


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Michal Páleník: Na dovolenke sa hýbme tak, aby sme z toho mali dobrý pocit

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 3355
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.