Chceš ľahšie zvládnuť PMS, menštruáciu aj ovuláciu? Vyskúšaj to s tréningami a jedálničkami z FEMINI VÝZVY.

Kolagén pre športovcov i nešportovcov: Prečo by si ho mal dopĺňať každý?

Advertoriál

Keďže v športe je vysoká prevalencia zranení, bežnou otázkou športovcov je, ako znížiť riziko vzniku zranenia alebo podporiť zotavenie. No v prvom rade je dôležité, aby si každý športovec uvedomoval svoje energetické požiadavky pri tréningu a počúval svoje telo. Nie je dobré prekračovať hranice svojich možností – iba takto sa dá vyhnúť akýmkoľvek zraneniam. 

Kolagén pre športovcov i nešportovcov: Prečo by si ho mal dopĺňať každý?
Zdroj: StockAdobe
9. SEP 2022

Na druhej strane, ak športovci chcú podávať najlepšie výkony, či už pri tréningoch alebo na súťažiach, je tiež dôležité, aby sa adekvátne zotavovali. Je potrebné podporovať regeneráciu svojho organizmu a najmä svalov, čo je miesto, kde prichádza do hry kolagén. 

Výživa by mala byť dôležitou súčasťou stravy každého športovca. Práve vysokokvalitná výživa nielenže zaistí správne nastavenie tela na tréning, ale podporí aj regeneráciu, čo je rozhodujúce pre prevenciu zranení. Keďže bielkoviny tvoria najväčšiu časť nášho organizmu, boli odborníkmi označené za najdôležitejšiu makroživinu pre športovcov. Svaly, kosti i spojivové tkanivá vyžadujú bielkoviny na svoju „opravu“. A keďže kolagén je najrozšírenejším proteínom v ľudskom tele, treba sa zamerať práve na jeho dopĺňanie. 

Avšak, kolagén nie je len pre športovcov. Po 20. roku života totižto dochádza k obmedzeniu jeho produkcie a poklesu o 1,5 % ročne. To znamená, že ako starneme, naše telo prestáva tento proteín produkovať. O dopĺňaní kolagénu do organizmu by preto mali uvažovať všetci, čo prekročili hranicu dospelosti.

Čo je kolagén?

Kolagén je štrukturálny proteín, ktorý buduje väzivo, kosti a šľachy. V podstate môžeme povedať, že celková pevnosť našich tkanív a šliach závisí práve od kolagénu nachádzajúceho sa v našom tele. Treba si však uvedomiť, že syntéza kolagénu si vyžaduje nielen dobrý prísun aminokyselín (prolínu a lyzínu), ktoré sa v hojnom množstve nachádzajú v kolagénovom proteíne, ale aj prítomnosť vitamínu C, medi a zinku. V podstate spomínaný vitamín a minerály podporujú syntézu kolagénu. 

Aminokyseliny, potrebné na syntézu nového kolagénu, možno nájsť v živočíšnych zdrojoch (napr. v hovädzom mäse či hydine), ale aj vo vajciach či mliečnych výrobkoch. Ak ste športovec a často trpíte zraneniami, je načase začať uvažovať nad suplementáciou kolagénu v organizme. 

Pozrime sa však na kolagén aj z iného súdka. Existuje totižto 5 základných typov kolagénu:

typ I. – nachádza sa v kostiach, šľachách, spojivových tkanivách a koži,

typ II. – vyskytuje sa najmä v chrupavkách, ktoré chránia kĺby,

typ III. – je súčasťou svalov, orgánov a tepien,

typ IV. – je prítomný v niektorých vrstvách pokožky,

 typ V. – nájsť ho môžeme v placente.

Keďže je súčasťou celého nášho organizmu a s pribúdajúcimi rokmi sa z tela vytráca, mali by o jeho dopĺňaní do organizmu uvažovať všetci. Kolagén sa v dnešnej dobe stal synonymom nielen zdravia, ale aj krásy. Užívajú ho muži, ale aj ženy, ktoré vďaka nemu odďaľujú starnutie prejavujúce sa vznikom vrások a jemných liniek na tvári, pigmentovými škvrnami na pokožke, vypadávaním vlasov a pod.

Ako vplýva kolagén na športovcov?

Výskumy naznačujú, že kolagén pomáha zlepšiť interakciu medzi svalmi a kĺbmi, čo je ideálne pre športovcov, ktorí chcú predchádzať zraneniam. Ale aj pre tých, ktorí sa zotavujú po zraneniach kĺbov či po operácii. Štúdiami bolo preukázané, že kolagén znižuje bolesť kolien a je akousi prevenciou pred vznikom osteoartrózy. 

Či už ste športovec alebo len vášnivý návštevník telocvične, kolagén je jedným z najlepších a najefektívnejších regeneračných proteínov, ktoré zohrávajú dôležitú úlohu pri oprave a budovaní šliach, väzov, svalov a chrupaviek. Medzi jeho účinky môžeme zradiť:

1. ZDRAVIE KĹBOV – pomerne často je športovcami využívaný kolagén na kĺby. Kolagénové peptidy totižto znižujú bolesť a zápal v dôsledku degenerácie chrupavky pri nadmernom cvičení. Keďže platí, že kolagén sa získava predovšetkým zo šliach a väzív zvierat, naše telo ho dokáže lepšie absorbovať a využiť celý jeho potenciál. 

2. BUDOVANIE SVALOVEJ HMOTY – no dobre, svaly si musíte vybudovať sami, v tom vám kolagén nepomôže. No nápomocný je pri ich regenerácii a oprave. Vďaka kolagénu svaly získavajú lepšiu výbušnosť a vy podávate lepšie výkony. 

3. ZDROJ PROTEÍNOV – kolagén je bohatý na aminokyseliny, ktoré podporujú bielkovinové potreby nášho tela pred aj po tréningu. Z obsiahnutých aminokyselín hovoríme aj o 8 esenciálnych aminokyselinách, ktoré si naše telo nevie vyrobiť a musia byť konzumované formou stravy. Zaradením kolagénových doplnkov do stravy nielenže podporíme naše svaly, kosti, chrupavky a pod., ale aj naše celkové zdravie.

Kolagén ako obľúbená zložka kozmetiky

Ako sme písali, tak kolagén nie je výživovým doplnkom, ktorý je určený len pre športovcov. Čoraz viac sa totižto využíva ako zložka v kozmetike, na ktorú nedajú dopustiť ženy a ani muži. 

Keď dôjde k poklesu jeho produkcie, k čomu dochádza s pribúdajúcim vekom, kosti môžu krehnúť a koža strácať pružnosť. Avšak, kolagénové peptidy pomáhajú redukovať vrásky, jemné linky, sú záchranou pre ochabnutú pokožku a pod. Dokonca mnohé štúdie potvrdzujú a zdôrazňujú výhody kolagénu pre zdravie pokožky. 

Jeho pravidelným dopĺňaním sa zlepšuje hydratácia a elasticita pokožky, ktorá sa tak rýchlejšie obnovuje a viditeľne omladzuje. V tomto prípade však môžete využiť dve formy kolagénu – buď ho svojmu telu budete dopĺňať prostredníctvom výživových doplnkov, alebo siahnete po pleťových prípravkoch s jeho obsahom. Takým prípravkom môže byť napríklad Vichy Liftactiv Collagen Specialist (obnovujúci liftingový krém proti  vráskam).

Nesmieme zabudnúť ani na vlasy, na ktoré má rovnako blahodarný vplyv. Kolagén podporuje vlasové folikuly, zlepšuje kvalitu vlasov a podporuje ich rast. Podobné zlepšenie môžete pozorovať aj na nechtoch, ktoré sa vďaka kolagénu stávajú pevnejšie. 

Kedy sa dostavia prvé výsledky?

Ako sa vraví, trpezlivosť ruže prináša! To platí pri užívaní akýchkoľvek výživových doplnkov. Či už sa rozhodnete kolagén užívať pred podporu svojho zdravia a zdravia svojich kostí, kĺbov či chrupaviek, alebo pre podporu zdravia vašej pokožky, buďte trpezliví.

Prvé výsledky sa totižto nedostavia hneď po užití jednej dávky kolagénu. Bez ohľadu na cieľ užívania kolagénu bude trvať najmenej 8 týždňov, kým sa dostavia prvé viditeľné výsledky. Dokonca mnohé štúdie uvádzajú, že pokojne môže trvať aj 12 mesiacov, kým pocítite skutočnú silu kolagénu. 


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Kolagén pre športovcov i nešportovcov: Prečo by si ho mal dopĺňať každý?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 3374
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.