Var rýchlo a chutne s knihou ZDRAVÉ RÝCHLOVKY 2.

Ako najlepšie vyživiť telo počas PMS – radí odborníčka

redakcia

Dá sa výživou dopomôcť k tomu, aby sme sa počas predmenštruačnej fázy necítili tak zle? Barbara Sviežená, odborníčka na výživu, prezradí o tom viac.

Ako najlepšie vyživiť telo počas PMS – radí odborníčka
Zdroj: AdobeStock
25. OKT 2022

Predmenštruačný syndróm (PMS) je u žien špecifické obdobie. Je pre neho príznačné to, že telo sa pripravuje na menštruáciu a tak potrebuje do seba dostať viac vitamínov. Z pocitového hľadiska ho sprevádzajú rôzne napätia, tenzie. Môžeme ich zmierniť stravou?

„Nevieme to povedať naisto, hoci niečo ako anti-PMS diéta bola popísaná. Nie je však veľmi špecifická. Naisto však vieme, že je dobré dbať na zvýšenie prijímanej energie. Pretože tak, ako počas menštruácie ideme do útlmu a naša potreba energie klesá, tak v PMS fáze je to naopak – bazálny metabolizmus stúpa o 5 až 10 percent. Takže potrebujeme zohľadňovať premenlivú energiu počas tejto fázy a navýšiť prijímanie energie – kalórií. Je to pre to, aby sme nezíntenzívňovali potrebu jedla alebo dojedania sa sladkým. Každá žena asi pozná túto fázu cez zvyšujúcu sa chuť na sladké,“ vysvetľuje špecifické nároky na telo počas PMS Barbara Sviežená.

Ak počas menštruácie ideme do útlmu a naša potreba energie klesá, tak v PMS fáze je to naopak - bazálny metabolizmus stúpa o 5 až 10 percent.

Ak však aj máte chuť na sladké, je vhodnejšie siahnuť po jedlách, ktoré sú prirodzene sladké, nie po cukrovinkách a čokoládkach. „Cukrovinkami si skôr rozkolíšeme glykémiu a tým môžeme zväčšovať dosah predmenštruačnej fázy a dosahy rôznych kŕčov alebo pocitov,“ upresňuje Barbora Sviežená.

Nezabudnite na vyváženú stravu

Vyšší energetický príjem by mala nasledovať vyvážená strava – komplexné sacharidy v kombinácii s rastlinnými a živočíšnymi bielkovinami. Čím bližšie je menštruácia, o to menej treba prijímať živočíšne produkty a podiely mäsa. Zároveň platí, že by sme mali navýšiť kvalitné tuky – ide aj o tuky, ktoré sú nasýtené, takže môžeme viac ako v iných fázach jesť aj morské ryby, ktoré sú mastné a avokádo, orechy či semienka.

Barbara Sviežená: Výživa a psychika spolu veľmi úzko súvisia

„V prípade PMS je dobré tiež prijímať potraviny, ktoré nám môžu napomôcť s produkciou serotonínu. Nie je to len horká čokoláda, ale aj iné potraviny. Aj v tomto odbobí je dôležité prijímať stravu s vyšším množstvom vitamínov, najmä D6, pretože tento vitamín pomáha s vyššou produkciou dopamínu. V prípade výkyvov v množstve vápnika a horčíka sú kŕče a bolestivé brucho intenzívnejšie. Je dobré myslieť aj na tieto zložky našej stravy, vápnik je pre ženu dôležitý aj z pohľadu jej reprodukčného zdravia,“ upozorňuje výživová odborníčka.

Mnohé ženy sa možno pri zmienke toho, že treba navýšiť energetický príjem zľakli. Ale čo chudnutie? Barbara Sviežená radí takýto prístup: „Ak ste vo fáze chudnutia, neľakajte sa toho, že pred menštruáciou môže váha stúpnuť o 2 až 5 percent vašej hmotnosti, čo pri vyššej váhe je vyššie číslo. Skúste si skôr merať centimetre – obvod pásu, bokov, paží a oboch stehien. Tieto miery ukážu, ako chudneme, bez ohľadu na náš cyklus.“

Ak ste vo fáze chudnutia, neľakajte sa toho, že pred menštruáciou môže váha stúpnuť o 2 až 5 % vašej hmotnosti.

Ako cvičiť počas PMS

Najlepšie je zvoliť výbušný pohyb, ktorým sa uvoľní napätia a stres. Na zmiernenie predmenštruačného nepohodlia zvoľte cvičenia, ktoré otvárajú hrudník, brucho, chrbticu a boky. Určite nie HIIT alebo vytrvalostné cvičenie.

Bolo vedecky potvrdené, že pravidelné cvičenie znižuje početnosť a intenzitu kŕčov v podbrušku.

Ak chcete vedieť viac o tom, ako si pomôcť počas PMS, menštruácie či ovulácie vhodnou stravou a cvičeniami, zapojte sa do Supershape FEMINI VÝZVY. Čaká vás 28 dní pod vedením výživovej špecialistky a trénerky, plných chutných fit receptov, účinných cvičení ako aj ďalšej motivácie a podpory.

femini vyzva


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Ako najlepšie vyživiť telo počas PMS – radí odborníčka

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.