Nezmeškaj začiatok BEŽECKEJ VÝZVY – pridaj sa ešte DNES!

BEŽECKÁ VÝZVA 2024

Príchod septembra rieši aj Janka Šimkovič: Ako si v záplave povinností nájsť čas pre seba?

Barbora Volná

Leto sa nieslo v znamení oddychu, zábavy a voľnejšieho režimu. Aj sympatická motivátorka a mama dvoch detí načerpala počas prázdnin energiu a dopriala si voľno – ako inak, aktívne. Ako si zariadiť, aby nás začiatok školského roka neprevalcoval a nešokoval svojou dynamikou?

Janka Šimkovič
Zdroj: Natália Jakubcová pre Supershape
6. SEP 2023

Prázdniny skončili a čas, ktorý sme mali pre seba, sa so začiatkom školy hľadá o čosi ťažšie. Máš plán ako z toho vykľučkovať a nájsť si čas na pohyb aj v septembri?

S príchodom septembra nastane šialenstvo. Režim sa bude meniť aj mne, a samozrejme, aj ja budem s časom veľmi šachovať. (smiech) Ale keď sa bavíme o cvičení, snažím sa mať zastúpenie tréningov rovnaké po celý rok. Či je leto alebo zima. Snažím sa, aby to šlo kontinuálne a nemala som veľké výkyvy. Avšak, toto nastavenie bola dlhá cesta, nešlo to zapracovať rýchlo zo dňa na deň. Tréning vyzerá inak, keď sú prázdniny a keď je školský rok. Veľký vplyv má vstávanie. Cez prázdniny nevozíme deti do školy, preto mám priestor na cvičenie aj ráno. V poslednom čase u mňa však nastala jedna zmena – večer nemôžem mať ťažšie, napríklad bežecké tréningy, lebo mi veľmi nabudzujú centrálny nervový systém. Teraz počas školského roka budem bojovať za to, aby som si cvičenie odmakala ráno alebo v priebehu doobedia. Spánok je pre mňa mega dôležitý a nebudem riskovať, že kvôli tréningom nebudem spať. Zas odtiaľ potiaľ. (smiech)

Takže receptom ako vládať a zvládať viac, je u teba spánok?

Veľmi mi pomáha, že chodím skôr spať a som pravidelne oddýchnutá – tým pádom aj viac vládzem a nepodlieham často stresu, viem si ustrážiť svoje aktivity a čo si naplánujem, to aj dodržím. Unavenému človeku sa ťažko plní plán – najmä čo sa týka stravy. V tele sa totiž spúšťa logická vec – keď je telo unavené, pýta si energiu a väčšinou mu ju dodáme z jednoduchých cukrov. Sme náchylnejší jesť viac a povedať si, že to nevadí. Poľavujeme tiež a skĺzavame do zvykov, ktoré bežne nerobíme. Čiže jedna vec je spánok a druhá vec je plán. Treba si stanoviť, koľko chcem cvičiť, kedy v týždni, koľko pohybu si môžem dovoliť a podľa toho si vystavať program.

Treba si stanoviť, koľko chcem cvičiť, kedy v týždni, koľko pohybu si môžem dovoliť a podľa toho si vystavať program.

Daj nám tip ako si plánuješ veci. Tie, ktoré fungujú, sa oplatí okopírovať.

Ja si svoje tréningy vždy píšem do zošita. Odvíjajú sa od toho, aký mám nasledujúci deň. Plánujem si cvičenie v čase, kedy ma ľudia vedia vyrušiť najmenej. Vtedy vypínam telefón, všetko môže počkať... Dôležité je mať plán! Keď to už mám napísané, z psychologickej stránky sa už na niečo pripravujem a určitým spôsobom si to deklarujem. Pokiaľ to mám naplánované len v hlave, je to len neuchopená myšlienka, akýsi sen. Ak je to však napísané, dám tomu väčšiu prioritu. V zošite mám aj kolonku, v ktorej si odcvičený tréning odfajknem. Často si potrebujeme podčiarknuť, že sme si splnili, čo sme si predsavzali. Mám to tak isto.

Koľko tréningov si v rámci týždňa zvykneš naplánovať? Inak asi hospodáriš s časom, keď je ho veľa, a inak, keď je ho málo...

Vždy závisí od toho, aké dni nastanú. September býva veľmi krušný. V lete sme odľahčení od mnohých povinností, najmä nám mamám odpadáva kopec vecí. V septembri sa to znásobí... Netreba sa však uhnať. Aj keby ste mali o tréning – dva menej, nič sa nedeje. Nakoľko je september zabijak pre všetky matky, treba si vytvoriť reálne plány a očakávania. Také, ktoré viete aj naplniť. Nebudem si do plánu dávať 6x týždenne tréningy, keď viem, čo všetko ma čaká. Často sa totiž stáva, že keď sa nám niečo nepodarí 100 % splniť, ten neúspech si na istý čas nesieme v sebe... A to nás dáva dole, znechucuje nám návrat k naplánovanej činnosti. Radšej menej ale pravidelne. Pravidelnosť je kľúč. Ak mám v hlave, že tri tréningy za týždeň som zvládla a zvládam pravidelne, je to oveľa dôležitejšie.

Radšej menej cvičenia ale pravidelne. Pravidelnosť je kľúč.

Dobre nastavená hlava už podvedome vyžaduje pohyb. Rozhodujúce však bývajú práve dni, kedy sa nám nechce. Máš recept ako sa nakopnúť, rozložiť podložku a zapnúť play?

Často si hovorím, že keby sme nemali v rámci Premium členstva krátke tréningy, veľakrát by som to tiež nedala. Predstava hodinového tréningu by ma odradila. Aj ja sa stretávam s obdobiami, kedy je to náročné. V Letnej výzve som vnímala, že mnohé ženy odsúvali spánok na úkor cvičenia. Každý to má inak. Rozhodnutie urobiť zmenu je silná vec. Dôležité je pohyb „zapracovať“ do života a nevypadávať z disciplíny.

Janka Šimkovič

Tá bude v septembri viac ako potrebná. Máš už v hlave pripravené recepty na desiate pre chlapcov?

Posledný rok som piekla menej, veľakrát to riešime orechmi a ovocím. Keď však vidím, koľko zje môj starší syn, asi sa k tomu opäť vrátim. Ak už pečiem, obvykle to potom vyrieši desiatu na dva dni, čo je praktické. Mám veľa receptov, ktoré nie sú len prudko sacharidové ale obsahujú aj tvaroh, jogurt a zdravé tuky. Bezkonkurenčné sú osie hniezda z našej Nabitej Kuchárky. September je ešte sezóna ovocia, podľa mňa by sme všetci ten mesiac vedeli prežiť aj na bublanine. (smiech)

Prečítajte si aj: 10 fit snackov do školy aj do práce

Poradíš nám ako prežiť prechod z „ničnerobenia“ do septembrového kolotoča učenia, krúžkov a dobiehania zameškaného?

Ženy, nezabúdajme na seba. Je jasné, že deti potrebujú nové prezuvky a tenisky na telesnú, že sa s nimi treba učiť... Popritom ako nám všetkým bude pípať EduPage, držme sa toho, čo nám robí dobre a čo nám pomáha si oddýchnuť.  Po tom, čo sme ako tak vypli, skúsme sa všetky opäť nestratiť v tom kolobehu, ktorý nás čaká.

Jankinu cestu a to, ako sa jej darí včleniť pohyb medzi povinnosti rozlietanej mamy, môžete sledovať na jej Instagramovom profile @janasimkovic, kde sa snaží inšpirovať a motivovať k zdravému životnému štýlu a pohybu aj ďalšie ženy.

Jana Śimkovič - instagram

A ak už teraz premýšľate nad tým ako budú vyzerať desiaty pre vaše deti, v knihe Zdravé rýchlovky 2 nájdete mnohé chutné fit recepty nielen na desiatu či olovrant. Čaká vás v nej 85 obľúbených receptov od najlepších slovenských trénerov, ktoré si pripravíte jednoducho a rýchlo do 30 minút. Presvedčia vás, že variť zdravšie a chutne je jednoduchšie než si myslíte.

Banner_Zdrave rychlovky 2_800x312


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Príchod septembra rieši aj Janka Šimkovič: Ako si v záplave povinností nájsť čas pre seba?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.