30. SEP 2015

Joga prináša úľavu od bolesti chrbta

Najčastejšou príčinou bolesti chrbta sú oslabené svaly stredu tela a tendencia nášho tela „ukladať“ stres v oblasti krčnej chrbtice a trapézových svalov. 

Bolesti chrbta možno predchádzať pravidelným, ale hlavne vhodne zvolených druhom pohybu. Pomoc ponúka aj joga. „Cvičením jogy si môžeme pomôcť pri bežných bolestiach chrbta, ktoré sú spôsobené nevhodnými stereotypmi a sedavým spôsobom života. Na to, aby bol jogový pohyb účinný, mal by byť vedomý a mal by byť súčasťou každodenného života,“ vysvetľuje inštruktorka Katka Sýkorová.

Prečo joga pomáha?

Joga je súčasťou body and mind, to znamená, že sa snaží o dosiahnutie harmónie medzi telom a dušou. Ak je človek napríklad v strese a nedokáže nájsť vnútorný pokoj, joga mu v tom pomôže. Často sa psychika odzrkadľuje na našom tele a vzniká nielen bolesť chrbta, ale aj ďalšie choroby. Prečo si zvoliť jogu ako prostriedok na odstránenie nepríjemnej bolesti? "Vhodne zvolené pozície aktivujú oslabené svaly a ponaťahujú skrátené. V spojení s dychom nám môžu uvoľniť aj psychické bloky, ktoré sú tiež často príčinou bolesti. V každom prípade je vhodné, aby sa na to pozrel odborník, ktorý vie diagnostikovať aktuálny zdravotný stav a poradiť s výberom vhodného cvičenia,“ hovorí inštruktorka jogy.

Aké cvičenia využíva joga na odstránenie bolesti chrbta? Ide najmä o uvoľňovacie, posilňovacie a tiež spinálne pozície. Vhodne zvolené pozície odstránia svalovú dysbalanciu a tým aj bolesť. „Joga je o vedomom pohybe, o uvedomovaní si toho, čo robím. Pozície sú zvolené tak, že nám uvoľňujú bloky v tele. Kde sú svaly stiahnuté, tam ich povolia. Obsahuje pózy, ktoré aktivujú stred tela a udržia chrbticu v správnom nastavení,“ dopĺňa Katka a zdôrazňuje, že v tomto smere zohráva dôležitú úlohu aj správne dýchanie.

Bolesť chrbtice a dýchanie

Hoci v dnešnej dobe počujeme pomerne často o tom, aké dôležité je správne dýchať, dych stále podceňujeme. Zabúdame na to, že má veľký význam nielen pre telesné, ale aj psychické zdravie. Väčšina z nás dýcha plytko. Nedokážeme do dýchania zapojiť bránicu. „Stáva sa, že ak sa má človek nadýchnuť do hrudníka, bolí ho to, pretože má skrátené prsné svaly a spadnuté ramená. Základ je uvoľniť rebrové a prsné svaly, otvoriť ramená a hrudník. Preto sa niekoľko cyklov v joge pracuje iba na tom, aby človek tieto svaly aktivoval. Bráničné dýchanie totižto spolupracuje so stredom tela,“ vysvetľuje Katka.

Ako by mal teda človek dýchať? Na toto nie je jednoznačná odpoveď. Existuje dýchanie, ktoré je vhodné v bežnom živote a pri jednoduchých pozíciách. Potom sú tu dychy, ktoré pomáhajú napríklad  pri ťažkostiach s chrbtom. Zvyčajne je však vhodné nadýchnuť sa zľahka natiahnutým nádychom. Čo to znamená? „Ide o to, aby bránica pri nádychu išla dolu, zatlačila sa do brušnej dutiny. V joge sa dýcha nosom a v pilatese sa nadychuje nosom a vydychuje ústami, teda výdych ústami ešte viac aktivuje hlboký brušný sval, ktorý sa spevní automaticky,“ upresňuje inštruktorka.

Pri bolestiach chrbtice sa často využíva jogový dych. Pracuje sa s ním podľa toho, aké konkrétne problémy má človek s chrbticou. „Ak má niekto problém s lordózou, sú pozície, ktoré dych podporujú. Človek sa ich učí a podporuje dýchanie aj zvnútra, aby sa vytlačilo zakrivenie. Keď sú vystierače chrbtice posťahované, tak sa cez brucho dajú vytlačiť zvnútra,“ hovorí Katarína Sýkorová. Aj pri lordóze hrá teda dýchanie podstatnú úlohu. Je nevyhnutné naučiť sa dýchať hlbšie a dýchať tak, aby bol stred tela pevný. 

Zdroj foto: flickr.com

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

S jogou proti stresu. prečo je taká účinná?S jogou proti stresu. Prečo je taká účinná?

Jogu si radi doprajeme, pretože sa pomocou nej vieme odreagovať a zbaviť stresu.

 

Namiesto tabletiek jogaNamiesto tabletiek joga

Otravujú vás časté bolesti hlavy a neviete si pomôcť inak než tabletkami? 

 

Strala joga je nový štýl, ktorý sa venuje len postave. meditácia ide bokomStrala joga sa venuje len postave. Meditácia ide bokom

Skúste niečo nové a zacvičte si strala jogu s Tarou. Nová disciplína jogy sa venuje predovšetkým postave bez meditácie. Oddýchnutá myseľ je len bonus.  


Anketa

Prečo pravidelne cvičíte?

Chcem sa zbaviť prebytočných kíl.
Túžim mať vyformovanú postavu.
Šport mi pomáha ventilovať sa.
Chcem voľný čas tráviť zmysluplne.

Celkom hlasovalo: 296

Autor článku

Mirka Mikova

Mgr. Mirka Miková - redaktorka Cvičte.sk

Písaniu sa venujem niekoľko rokov, je mojou prácou i koníčkom. Takisto som vyznávačkou zdravého životného štýlu – pravidelne športujem a nie je mi jedno, čo si dám na tanier. Oblasť výživy ma zaujíma natoľko, že sa v tomto smere aktívne vzdelávam. Nedávno som absolvovala 6-mesačný kurz výživového poradenstva v ČR a plánujem sa zúčastniť ďalších, pretože si myslím, že vedomosti sú základ. Mojím mottom sú slová Usaina Bolta: „Nemožné je len silné slovo používané slabými ľuďmi, ktorí zistili, že je ľahšie žiť vo svete, ktorý im bol daný, ako nájsť v sebe silu niečo zmeniť. Nemožné nie je fakt, ale voľba.“ Viac o mne aj na:

http://bit.ly/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Joga prináša úľavu od bolesti chrbta

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 860
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.