23. JUN 2016

Dá sa schudnúť cvičením powerjogy?

Nikola Danišová

Chcete schudnúť, no neviete, akým športom začať, pretože máte väčšiu nadváhu? 

Počet obéznych stále stúpa

„Žiaľ, v posledných rokoch má obezita ľudskej populácie v rozvinutých, ale aj v rozvojových krajinách, stále stúpajúcu tendenciu.  V niektorých  krajinách je obéznych až 30 % obyvateľov. Je fakt, že na náraste obezity sa významne podieľa kvalita života človeka. Obezita sa považuje za chronické ochorenie, ktoré často svojich nositeľov vystavuje predsudkom, aj diskriminácii. Zdravotný stav a kvalitu života obézneho človeka zhoršujú komplikácie, ktoré obezita prináša – a to sú ďalšie ochorenia súvisiace s obezitou (srdcovo cievne, metabolické poruchy, gynekologické problémy, kožné ochorenia, psychosociálne komplikácie...),“ upresňuje súčasné problémy s obezitou Michaela Hluchová, lektorka a školiteľka z Powerjoga Akadémie Slovensko.

Ako začať, keď chcem s obezitou bojovať           

Miška Hluchová upozorňuje, že je veľmi dôležité, aby sa fyzická aktivita nestala nárazovou záležitosťou. „Pohybová aktivita by mala človeka baviť, mal by si v nej nájsť zaľúbenie a robiť ju s radosťou – aj keď začiatky bývajú namáhavejšie. Základom je nájsť radosť a uspokojenie v pohybovej aktivite tak, aby sa stala súčasťou života,“ hovorí Miška a radí, aby začínajúci športovci začínali postupne – telo zaťažovali strednou intenzitou a potom ju postupne zvyšovali. Samozrejme, je dôležitá aj zmena životného štýlu. To znamená upraviť stravu a zvýšiť pohybovú aktivitu.

„Zvýšením pohybovej aktivity sa zvyšuje aj celkový energetický výdaj. Závisí to však od charakteru pohybu, doby trvania pohybu a intenzity. Obvyklé odporúčania sú minimálne 20 až 30 minút  pohybovej aktivity na úrovni 40 až 65 % max. aeróbnej kapacity denne. Ideálne je zapojenie veľkých svalových skupín kvôli dosiahnutiu čo najvyššieho energetického výdaja, čo spĺňajú hlavne vytrvalostné aeróbne aktivity (rýchla chôdza, beh, bicykel). Čo sa týka silových cvičení, posledné poznatky poukazujú na pozitívny vplyv silových cvičení pri liečbe obezity, samozrejme, ak majú svoj systém. Adaptačný proces je určite závislý od zdravotného stavu a zdatnosti jedinca, a to treba rešpektovať,“ radí Miška.

Prečo chudnúť s powerjogou        

Miška hovorí, že efektívne sa dá schudnúť aj pomocou powerjogy. „Cvičením powerjogy sa dá schudnúť pravidelným vykonávaním pozícií Pozdravu slnka v dynamickom slede. Tréning je potrebné cvičiť so sústredením sa na dych, pozornosťou nasmerovanou ,dovnútra᾿ a s rešpektom k telu. Pri dynamickom prevedení Pozdravu slnka dochádza k efektívnemu zapájaniu svalových skupín celého tela. Je dôležité, aby bol pohyb vedomý, pokojný a správne synchronizovaný s fázami dychu. Všetky zostavy pozícií je dôležité modifikovať každému cvičencovi na mieru.“

Prečo by mali cvičiť powerjogu aj obézni?

Miška hovorí, že jednotlivé pozície powerjogy sa dajú upraviť pre obéznych cvičencov tak, aby nedochádzalo k preťaženiu kĺbov pri prolongovaných výdržiach v pozíciách. Powerjoga patrí medzi dynamické štýly jogy a spĺňa formu silového cvičenia, spojenú so strečingom a relaxáciou. Pozície sú jednoduché, bez výrazných výdrží v plynulom rytme, v spojení s dychom. Aj samotný vlastný pohyb u ľudí s nadváhou je rôzny. Sú obézni ľudia, ktorí sú veľmi flexibilní a " vrtkí" a sú takí, ktorých nadváha v pohybe veľmi eliminuje.  Odborne vyškolený inštruktor powerjogy  dokáže poradiť a vie viesť klientov.

Miška ale upozorňuje, že powerjogu nesmieme chápať ako liek na všetko. Učíme sa rešpektu voči svojmu telu, voči svojmu momentálnemu zdravotnému a aj duševnému stavu. Preto je powerjoga vhodná pre úplných začiatočníkov a aj pre ľudí, ktorí už majú pravidelnú pohybovú aktivitu vo svojom režime.

Benefity powerjogy 

„Pocity pri cvičení niekedy nemusia byť len príjemné, hlavne ak nám telo posiela signály o svojich slabostiach a obmedzeniach. Tu je namieste rešpekt a trpezlivosť. Pre začiatočníkov, a nielen pre nich, je skvelou správou aj to, že powerjoga šetrne tvaruje a formuje telo, pracuje s hlbokým svalovým systémom a má skutočne veľa benefitov pre ľudský organizmus,“ vysvetľuje Miška a ďalej hovorí, že powerjoga je stále joga, čiže pohyb s rešpektom voči svojmu telu, kde nie je miesto pre nadmerné ambície a výkonnosť – chcieť zvládnuť čo najťažšie pozície hlavne pod tlakom ega.

„Ľudia, ktorí začali cvičiť jogu, veľmi často pocítili zlepšenie citlivosti organizmu voči prostrediu. Postupne a prirodzene menia aj svoje stravovacie návyky a prechádzajú  k ľahkej vyváženej  strave. Pravidelné cvičenie powerjogy redukuje stres a napätie. Pozície, dychové techniky, relaxácia aj meditácia prehlbujú stav vnútorného pokoja a harmónie. Powerjoga je vynikajúci fyzický a mentálny tréning,“ dodáva Miška. 

Zdroj foto: flickr.com

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

Claudia geryk: vyskúšajte pilates ako rehabilitáciuClaudia Geryk: Vyskúšajte pilates ako rehabilitáciu

Ak vás bolí chrbát či krčná chrbtica, nespoliehajte sa výlučne na lieky. Bolesti sa dajú odstrániť aj pomocou pilatesu. 

 

Máte viac ako 25? tvárová joga je to pravéMáte viac ako 25? Tvárová joga je to pravé

Ako sa hovorí, vrásky pristanú mužom. My ženy s nimi, naopak, stále bojujeme. 

 

Milovníci jogy, nezabúdajte na surya namaskar!Milovníci jogy, nezabúdajte na Pozdrav slnku

Pozdrav slnku  je známy takmer každému. Aké má priaznivé účinky a ako ho správne cvičiť?


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Dá sa schudnúť cvičením powerjogy?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 852
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.