14. AUG 2015

Bolia vás oči a hlava? Vynechajte tabletky a skúste očnú jogu

Nikola Danišová

V dnešnej dobe, keď je televízor samozrejmosťou a počítač nevyhnutnosťou, preto sa mnohým ľuďom zhoršuje zrak. 

Aj oči majú svaly, ktoré môžu ochabnúť. Najmä vtedy, ak veľa čítame, pozeráme televíziu a pracujeme s počítačom. Tak, ako všetky svaly, aj tie očné musíme trénovať. Nielenže sa vyhneme starnutiu očného okolia, ale aj noseniu okuliarov. Pokiaľ už okuliare máte, pomocou pravidelného cvičenia očnej jogy je možné zabrániť zhoršovaniu dioptrií, alebo ich dokonca zlepšiť.

Ochabnuté očné svaly má každý z nás      

Problém s danými svalmi je do určitej miery problémom každého z nás. Skracovaním svalov dochádza totiž k deformovaniu očnej buľvy. Očná joga tieto svaly uvoľní, stanú sa pružnejšími a zrak sa vráti do normálu. Cviky navyše môžu eliminovať ďalekozrakosť či krátkozrakosť tým, že svaly vracajú do pôvodnej dĺžky.

Ako s cvikmi začať 

Všetky cviky sa najlepšie robia v jogovej polohe vadžrásane, ktorú docielite tak, že si sadnete, natiahnete celé nohy, aj priehlavok a ramená tlačíte mierne dozadu. Keď správne sedíte v tejto polohe, môžete začať s jednotlivými cvikmi, ktoré sú uvedené nižšie. Cviky sa vždy snažte vykonávať pomaly a najmä nie nasilu, aby ste si neublížili. Ak máte očné svaly veľmi skrátené, počas cvičenia budete v očiach cítiť väčšie napätie a rýchlejšie sa vám unavia. Preto ich nesiľte a medzi jednotlivými cvikmi im doprajte pauzu. Cvičiť by ste mali 4 až 8 minút denne, a keď pocítite úľavu, stačí aj trikrát do týždňa. Citeľné zlepšenie by ste mali pocítiť do mesiaca. Ak je poškodenie veľké, niekedy sa pozitívne výsledky dostavia až o pol roka. Očná joga neslúži len k náprave zraku, ale môže pomôcť aj pri bolestiach hlavy, ktoré často súvisia práve s očnými ťažkosťami.

Získajte „nový“ pohľad s týmito cvikmi                 

Krúženie

Pozrite sa na koreň nosa a očami krúžte v smere hodinových ručičiek a potom naopak. Pri cviku môžete mať zatvorené oči. Opakujte 4-krát na každú stranu.

Žmurkanie

Opäť sa pozrite na koreň nosa a žmurkajte. Potom zdvihnite ukazovák a pozerajte sa na špičku prsta, pričom neustále žmurkajte. Nakoniec zamierte pohľadom asi päť metrov pred seba, potom najďalej, ako viete a následne sa vráťte do východiskovej polohy.

Pohyby hore a dole

Uvoľnite hlavu a počas cvikov sa s ňou snažte vôbec nepohybovať. Takisto obočie udržujte na svojom mieste. Začnite pohybovať očami čo najviac smerom hore a potom čo najviac smerom dole. Po niekoľkých pohyboch oči zavrite a nechajte ich oddýchnuť. Ak to robíte správne, v očných svaloch by ste mali cítiť napätie. Pohyby očí by mali byť pomalé a plynulé. Pravidelné opakovanie tohto cvičenia vám zaistí „nový pohľad“. Budete sa vedieť pozrieť oveľa nižšie aj vyššie ako predtým. Cvik opakujte 6-krát na každú stranu.

Pohyby do strán

Opäť sa snažte nehýbať hlavou ani obočím. Pozrite sa čo najviac doľava a potom doprava. Cvik opakujte 4 až 6 krát na každú stranu.  Po niekoľkých pohyboch opäť dajte očiam na chvíľu oddýchnuť tak, že ich zavriete. Vďaka tomuto cviku budete  viac vidieť do strán.

Hodiny

Ako pomôcku na tento cvik budete potrebovať väčšie hodiny, alebo nakreslený kruh. Základom cviku je hýbať očami po obvode hodín alebo kruhu, ako keby vaše oči boli hodinová ručička. Tentoraz však pohyby budú trhané. Pri každom čísle na hodinách sa na sekundu zastavte a potom cvičenie opakujte v opačnom smere.

Masáž očných svalov

Zavrite oči, zatnite päste a ukazováky priložte na očné buľvy. Trikrát ich pretrite a potom päsťami skĺznite na spánky, ktoré takisto trite kĺbom ukazováka. Nakoniec znova, tak ako na začiatku cviku, pretrite si oči päsťami. Cvičenie opakujte trikrát.

Cvičenie zlepšujúce akomodáciu očnej šošovky

Uvoľnite hlavu a nehýbte ňou. Pravú ruku natiahnite pred seba, zdvihnite chrbát ruky a pozrite sa na necht prostredníka. Postupne ruku približujte k oku a potom ju odďaľujte. Cvičte pomaly, plynulo a opakujte 3-krát na každú stranu. 

Zdroj foto: Sean Brown, unsplash.com 

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

4 energetické cvičenia pre vaše zdravie4 energetické cvičenia pre vaše zdravie

Mnohí veria, že všetky psychické i fyzické problémy sú spôsobené poruchami toku energie.

 

Ako odbúrať napätie pomocou dýchania v relaxáciiAko odbúrať napätie pomocou dýchania v relaxácii

Dýchanie je jedným z najdôležitejších prostriedkov pôsobenia na človeka.

 

 

Hormonálna joga pomôže v klimaktériu aj pri pmsHormonálna joga pomôže v klimaktériu aj pri PMS

Hormonálna nerovnováha je zodpovedná za mnoho ťažkostí.


Anketa

Čo najradšej čítate na našom portáli?

Články o cvičení a rozličných typoch tréningov.
Informácie o stravovaní a zdravom chudnutí.
Motivačné tipy, príbehy ľudí a fitnes trénerov.
Pozvánky na športové akcie a podujatia.

Celkom hlasovalo: 189

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Bolia vás oči a hlava? Vynechajte tabletky a skúste očnú jogu

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 860
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.