Zapoj sa s nami do BEŽECKEJ VÝZVY 2 spojenej s otužovaním!

Na dobrú kondíciu vplýva aj poriadny spánok, aj kvalitná výživa

redakcia

Róbert Bereš (na snímke vpravo) je kondičný tréner vrcholových aj amatérskych športovcov. Porozprávali sme sa preto s ním o veciach, ktoré súvisia s budovaním kondície.

Na dobrú kondíciu vplýva aj poriadny spánok, aj kvalitná výživa
Zdroj: archív Róberta Bereša
23. JUL 2021

Ak chceme naozaj dobrú kondíciu, čo na to všetko vplýva? Je to najmä o tréningoch?

V prvom rade na to, aby mal človek dobrú kondíciu, musí podstúpiť tréning, ktorý sa vyšpecifikuje na základe diagnostiky. Určí sa, čomu sa ideme venovať, akej pohybovej schopnosti. Ak sa bavíme o vrchole pyramídy, na ktorej má byť hokejista maximálne pripravený – má mať dynamiku, byť výbušný, byť dobrý pri súbojoch, má byť dobre silovo pripravený, aby vedel zvládať súboje jeden na jedného.

Čiže, ak má kondícia obsahovať tieto základné moderné atribúty hokeja, tak, samozrejme, tomu treba podriadiť tréning. To je číslo jedna.

Ale na to, aby takýto tréning vedel zvládať, musí mať doplnené makronutrienty vo forme kvalitnej stravy so správnou nutričnou hodnotou. Len vtedy svaly rastú, napredujú a organizmus sa dobre regeneruje.

Ďalšou zložkou, ktorá napomáha zvyšovaniu kondície je spánok. A to hlavne vo fáze, keď sa netrénuje, ale oddychuje, keď sa kondícia akoby umocňuje a menia sa parametre na bunkovej úrovni. Ak dobre odtrénujem a dobre sa najem – bavíme sa o dobre nutrične vyváženej strave, tak sa, samozrejme, musím aj dobre vyspať. Avšak v časoch, kedy je produkcia rastového hormónu najvyššia. To je medzi 22.00 až 2.00 hod. Čiže môžem trénovať ako blázon, aj jesť ako blázon, ale pokiaľ budem „žúrovať" a spať tri, štyri hodiny, tak želanú úroveň kondície nedosiahnem. Samozrejme, výnimky potvrdzujú pravidlo, ale o nich nemá zmysel teraz debatovať.

Hovorili sme o tréningu, strave, spánku. Aké ďalšie parametre vplývajú na budovanie kondície?

Potom je tam, samozrejme, mentálna príprava, rodinné zázemie... Teda žiadne stresové faktory. Ak má profík rásť, všetky tieto atribúty, ktoré ovplyvňujú jeho maximálny výkon, musia byť na top úrovni. A naopak tie, ktoré ich negativizujú, od tých musí byť oslobodený. Samozrejme, u každého profíka sú tie parametre plus mínus odlišné, ale tie základné – dobrý tréning, strava, spánok, regenerácia, mentálne nastavenie, minimalizácia stresu z osobného života (banky, úrady, hypotéky a pod.). To tam jednoducho nesmie byť. Ak sa bavíme o naozaj dobrom nastavení pre rast kondície a športového výkonu.

Čo všetko zahŕňa mentálna príprava?

Mentálna príprava je určité vnútorné nastavenie športovca. Nielen, keď sa bavíme o jeho hlave. Ale aj z hľadiska prístupu k tomu, aby sa stal dobrým športovcom, ak chce, aby rástol jeho výkon aj celková športová úroveň. Na to musí byť dobre nastavený nielen v hlave – musí chcieť trénovať, musí chcieť tolerovať tréningové dávky, musí si dať záležať na tom, aby všetky tieto komponenty klapali. A pokiaľ to základné nastavenie v hlave takéto nebude, je malá pravdepodobnosť, že výkon porastie.
Správne mentálne nastavenie je dôležité aj z hľadiska vlastného sebavedomia, sebadôvery voči sebe samému, voči vlastnému hernému prejavu či hernému výkonu. Dobrý športovec si musí jednoducho veriť, musí byť presvedčený o tom, že to, čo dal do prípravy, vie predať v zápase.

Keď ste hovorili o mentálnom nastavení, o tom, že športovec musí chcieť – čo je kľúčom k tomu, aby to dokázal? Pretože u profesionála je to asi iné ako u dieťaťa, ktoré niečo začalo a niečo chce v budúcnosti dosiahnuť. Kto a ako by mu mal pomôcť?

U každého je cieľ a motivácia iná. U detí to môžu byť športové vzory, ktoré vidia hrať v NHL, KHL. Sú to hráči, ktorí podávajú kvalitné výkony, dávajú góly, robia body, sú zaujímaví z hľadiska hry. Niekto možno zaujme z hľadiska herného prejavu, iný z hľadiska zakončenia. Čiže deti si podľa vzorov vytvárajú motivátorov, ktorým sa chcú podobať. To je na úrovni mládežníckeho hokeja.

Ale čím som starší, ciele sa rozširujú, sú náročnejšie, aj z pohľadu inej kvalitatívnej zložky. Napríklad každý hráč vie, že je top hrať v Kanade, kde sa hokej „narodil”, je tam úžasné hokejové zázemie a všetci tam žijú pre hokej. Ďalší motivačný faktor je určite aj finančné, materiálne ohodnotenie. Čiže v každom veku hľadajú hráči motiváciu v niečom inom. Ale tie ciele sú veľmi podobné.

Akú úlohu v tom zohráva tréner a akú rodič?

Rodič je ten, kto robí podmienky na to, aby sa hráč zdokonaľoval. Tréner musí byť korektor, ktorý hráča pred určitými prehnanými cieľmi vystríha. Samozrejme, najskôr rodič aj tréner potrebujú hráča vychovávať ako človeka, formovať jeho charakter, až potom stavať do popredia nejaké ciele typu hrať v NHL, KHL či iných top ligách sveta. Čiže cieľom rodičov a mládežníckych trénerov je výchova dobrého človeka a potom dobrého športovca. A ukázať im, že takto je potom cesta do top hokeja, ale hlavne života ľahšia. Každá cesta opačným smerom je cesta do záhuby.

Pokračovanie tohto rozhovoru, ako aj ďalšie inšpiratívne rozhovory s top slovenskými trénermi a hokejistami o zdraví, športe a zdravom stravovaní nájdete v knihe HOKEJOVÉ RÝCHLOVKY. Na skoro 300 stranách vás čakajú taktiež desiatky obľúbených a rýchlych fit receptov od 60 známych hokejových osobností.

Hokejové rýchlovky


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Na dobrú kondíciu vplýva aj poriadny spánok, aj kvalitná výživa

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 3243
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.