O Pilatese

„Po 10 hodinách sa budete cítiť lepšie, po 20 tak budete aj vyzerať a po 30 hodinách získate úplne nové telo.“

Motivačné heslo Josepha H. Pilatesa (autor cvičenia Pilates)

Dnes tak veľmi obľúbené cvičenie, ku ktorému sa hlási čoraz viac ľudí bolo vytvorené nemeckým autorom Josephom H. Pilatesom, ktorý ho začal rozvíjať už v 20. rokoch 20. storočia. Cvičenie sa stalo naozaj známe v období, keď Veľkú Britániu postihla epidémia chrípky. Vtedy sa postaral o svojich pacientoch a pomohol im cvičením tak, že prežili ničivú epidémiu. Postupne si otvoril štúdio v New Yorku, kde začal pilates precvičovať. Veľká vďaka mu patrí za to, že pred svojou smrťou stihol vyškoliť niekoľko inštruktorov, ktorí cvičenie pilates (nájdete ho aj pod názvom pilates medical) odovzdávali ďalej a my ho dnes môžeme cvičiť.

Dôkazom toho, že toto cvičenie dokáže naozaj zdravotne pomôcť je samotný majster Pilates. Ako dieťa bol veľmi chorľavý. Trpel astmou, krivicou a reumatickou horúčkou. Navyše mal nedorastené kosti a skrútené údy. Svoje postihnutie sa rozhodol prekonať, a vtedy sústavným úsilím vytvoril rad cvičení na nápravu svojich hendikepov. Práve takto vzniklo preslávené cvičenie na žinenke, ktoré nazval „umením kontrológie (kontrola je jeden zo základných princípov pilatesovej metódy)“.

Pilatesova metóda funguje inak než väčšina cvičení, ktorých účelom je zvýšiť objem tých najsilnejších svalov, ktoré sa pritom skracujú a tuhnú. Cvičenie pracuje s predlžovaním a posilňovaním všetkých svalov vrátane tých najhlbšie uložených, pričom zaisťuje správne vyváženie a držanie celého tela. Svaly sa pri cvičení zapájajú presne a účinne, ale nie viac ako je nevyhnutné, preto v priebehu cvičenia ani po ňom by ste nemali cítiť bolesť. Ak sa to stane, necvičili ste správne, prestaňte cvičiť a konzultujte to s odborníkmi, resp. s inštruktormi z vašich hodín.

Okrem správneho držania tela a zdravej chrbtice vám cvičenie pilates prinesie aj plochejšie a pevnejšie brucho, pomôže vyrysovať boky, stehná a zadok a spevní svalstvo celého tela. Možno aj preto sa pilatesu venujú aj hviezdy ako Modanna, Sharon Stone, Uma Thurman, Sarah Jessica Parker a mnoho ďalších.

Cvičenie pilates prináša mnoho úžitkov:

  • Pravidelným cvičením dokážete odstrániť bolesti kĺbov a bolesti v krížoch.
  • Cvičenie rozvíja všetky svaly rovnomerne, čím vás chráni pred svalovou disbalanciou, slúži napr. ako prevencia osteoropózy, inkontinencie.
  • Pomôže vám odbúrať stres, pretože pilatesove dýchacie techniky uvoľňujú stres.
  • Ako jediné cvičenie sa sústreďuje na malé neviditeľné svaly, tzv. spevňujúce svaly, ktoré držia našu kostru.
  • Naučí vás správnemu dýchaniu až do zadnej časti chrbtice, čo vám umožní omnoho väčší prísun kyslíka pri akomkoľvek pohybe.
  • Aj toto cvičenie vám pomôže chudnúť, zbaví vás tukových vankúšikov, na viac zdokonalí a spevní chúlostivé partie strednej časti tela.

Čo by ste mali vedieť:

  • Za úspech cvičenia sa považuje aj to, že prostredníctvom jeho cvičenia sa naučíte správne pohybovať aj vtedy, keď necvičíte.
  • Cvičenie Pilates nesmie spôsobovať žiadnu bolesť. Ani pri jednotlivých cvikoch, ani po celej odcvičenej hodine.
  • Pokiaľ si metódu cvičenia naštudujete podľa návodu, tak si môžete zacvičiť sami doma. Odporúča sa však prvé hodiny si pod taktovkou profesionálneho inštruktora.
  • Pilatesovu metódu využívajú aj odborníci ako rehabilitační pracovníci, fyzioterapeuti, chiropraktici a ortopédovia, ktorí ju zaraďujú do svojho rehabilitačného programu
  • Pilatesove cvičenie obsahuje 32 cvikov, ktoré majú presné názvy z angličtiny. Inštruktor ich musí poznať a vedieť ich správne použiť, pretože sú rozdelené pre začiatočníkov a pokročilých.
  • Je vhodná aj pre ľudí s nadváhou a chronickými bolesťami chrbtice.
  • Upravenú formu pilatesu môžu cvičiť aj tehotné!
  • Pilates by ste mali cvičiť minimálne 1x a optimálne 2 - 3x týždenne.
  • Pilates sa cvičí na boso.

Programy pilatesu:

PILATES MAT WORK

Tento typ pilatesu sa cvičí na podložke.

PILARES APPARATUS WORK

Tento typ pilatesu sa cvičí za pomoci pilates náradí.

PILATES PRE TEHOTNÉ

Pilates je ideálnym cvičením aj pre budúce mamičky. Cvičením sa odstraňujú bolesti kĺbov , chrbta a nôh, ktoré sú v tehotenstve najviac zaťažované. Posilňuje svalstvo chrániace plod, chrbtové svalstvo, ktoré posilňuje kríže, keďže v tehotenstve sú zaťažované nosením veľkého bruška. Takisto napomáha správnemu dýchaniu, ktoré budúca mamička ocení pri pôrode.

Základné princípy pilatesovej metódy

Aby ste dokázali pilates lepšie pochopiť, prečítajte si základné princípy pilatesovej metódy. To vám ozrejmí fakt, že pilates nie je len súbor cvikov.

DÝCHANIE

Správne dýchanie vám umožní vykonávať pilates účinnejšie a vyťažiť z neho maximum. Pri tomto cvičení je potrebné dýchať dynamicky, pravidelne a bez zadržiavaní, snažiť sa o hlboký vdych nosom a výdych ústami.

CENTRUM SILY (POWERHOUSE)

Centrum sily predstavuje časť tela, ktorú tvoria všetky brušné, chrbtové a sedacie svaly. Je základom správneho držania a rovnováhy celého tela a chráni chrbticu. Z neho vychádza celá naša energia. Pilatesove cviky sú zamerané práve na vytvorenie a posilnenie pevného centra.

KONCENTRÁCIA

Ako pri každom cvičení, aj pilates vykonávame len za účasti nášho mozgu. Dôležité však je sústrediť sa na každý jeden cvik, aby sme ho vykonávali správne. Kľúčovým je sústrediť myseľ na predcvičovanú oblasť a vnímať ako reaguje dané svalstvo.

PRESNOSŤ

Pri cvičení pilates sa kladie dôraz na to, ako správne daný cvik vykonáte, nie na to, koľko cvikov počas hodiny spravíte. Dbá sa naozaj o perfektné vykonanie jednotlivých cvikov, pričom treba mať na pamäti, že ak sa od správneho držania odchýlite len o centimeter cvik bude menej účinný.

PLYNULOSŤ

Pilatesova metóda učí vykonávať cvičenie prostredníctvom plynulej choreografie. Cviky sú jemné a prechádzajú plynulo jeden do druhého. Každý cvik má presný bod, kde začína a miesto, kde končí, no najdôležitejšie je, že plynulo a logicky na seba nadväzujú.

KONTROLA

Všetky pohyby sa vykonávajú pomaly a vedome tak, aby bola celá pozornosť sústredená na súhru svalov. Precvičovanie svalov je účinné len vtedy, ak vykonávame presné, plynulé a uvoľnené pohyby, v rámci prirodzených možností svojho tela.

Postupne vám budeme prinášať ďalšie užitočné informácie o cvičení pilates . Ale ak máte aj vy niečo z tejto oblasti, o čo by ste sa chceli podeliť budeme radi, ak nám napíšete na redakcia@cvicte.sk.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 1205
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.