21. JUL 2011

Z pera lekárky Barbary Ukropcovej: Aach tá sladká krv....

Barbara Ukropcová

Lekárka MUDr. Barbara Ukropcová PhD. dokáže podať zložité informácie skvelým a pútavým štýlom tak, aby sme im rozumeli. Dnes vám prinášame jej prvý príspevok.

Keď sa krv stáva toxickou

Krv... kúsok pravekého oceánu, ktorý obmýva skryté územia nášho tela tam, kde väčšinou nedovidíme. Je plná šumu, informácií, ktoré prúdia magistrálami tepien, tepničiek, vlásočníc, žiliek a žíl, plná materiálu, jedla, kyslíka, plná života... Problém je, keď sa naša vzácna neviditeľná tekutina stáva jemne toxickou. A zrazu sa k nám správa ako nariedená brzdová kvapalina. Dokelu, akým právom sa kúsok môjho tela obracia proti mne??? Už nie je moja dobrá... už je príliš sladká, mastná, slaná, zapálená... zákerne potichu nebezpečná. Hoci nebolí - aspoň spočiatku.

Aké sú vlastne dôsledky takejto pomalej, niekedy dekády prebiehajúcej intoxikácie vlastnou krvou? Ten zákerný koktejl s nadbytkom cukru, tukov, inzulínu a prozápalových cytokínov, ktorý môže kolovať v našich cievach, totiž poškodzuje ich zamatovo hebkú výstelku - cievny endotel, iniciuje aterosklerózu a výdatne prispieva k jej progresii. Dobre známe dôsledky pokročilej aterosklerózy, kardiovaskulárne ochorenia, sú zodpovedné za bezkonkurenčne najvyššiu chorobnosť a úmrtnosť. Bez strašenia :-)

Ako detoxikovať vlastnú krv?

Logika velí, že sa nedá prefiltrovať cez filtračný papier, ani pravidelne prečisťovať cez nejakú monštruóznu aparatúru z dielne stredovekého alchymistu, či komplikované zariadenie z hypermodernej nemocnice: "Napojte sa na túto hadičku. Cink. Ste čistý! 10 eur, prosím." Je teda detoxikácia možná? Ale áno! A metód, ktoré sa ponúkajú, je hojne. Niektoré pripomínajú čarovanie, iné sú sofistikovanejšie... vrátane liekov. Ich užívanie býva často dlhodobý, v živote človeka nekonečný príbeh.

Pozrime sa však radšej na tie fyziologické spôsoby, ktoré majú veľkú šancu vyriešiť alebo aspoň zlepšiť hneď niekoľko problémov naraz. Či už je to hypertenzia, zmeny zloženia tukov v krvi, alebo poruchy metabolizmu cukrov, a to bez nežiaducich účinkov farebných bobuliek, ktoré sa tak ľahučko šmýkajú dole hrdlom. Veľa dôkazov svedčí pre pozitívny vplyv zmeny paliva, ktoré nakladáme do nášho spaľovacieho kotla. Áno, to, čo zjeme, má na nás obrovský vplyv, je to kúsok prostredia, ktorý sa dostáva do priameho kontaktu s našim telom.

Ďalším veľmi účinným prostriedkom našej krvnej detoxikácie je pravidelný pohyb. Iste nemyslím len pohyb rukami po klávesnici počítača, či pohyby hrudného koša pri dýchaní. Ale poriadnu (jasné, primeranú) a hlavne pravidelnú dávku fyzickej aktivity. Svaly nemusíme šetriť, sú pre pohyb stvorené. Pravidelný pohyb zabezpečí naštartovanie našich vlastných regulačných, ochranných, spaľovacích a iných programov, ktoré sa postarajú aj o tú správnu nemastnú - neslanú - nesladkú krv. Taká nás má totiž rada.

Chôdza, beh, tanec, badminton, zumba, tenis, bicykel, lyže, plávanie, posilňovňa, bojové umenia, lyžovanie... Nádhera, aký je človek tvorivý a vynaliezavý, vymyslel si obrovské spektrum rôznych druhov pohybu aj preto, aby ho to bavilo. Určite doplníte desiatky ďalších, a určite by ste vedeli nájsť v tom spektre niečo, čo je ako stvorené práve pre Vás.

Výzva!


Pokiaľ však potrebujete nejakú zápalnú iskru a spoločnosť ľudí s podobným cieľom, a máte 30 až 40 rokov, nejaké tie kilá navyše, k tomu zvýšené riziko cukrovky (cukrovka 2. typu u príbuzných, zvýšenie cukru v krvi) alebo vyšší tlak a chuť niečo zmeniť, možno by ste si mohli skúsiť pod vedením skúsených inštruktorov overiť pozitívny efekt cvičenia na vlastnej koži - či na vlastnej krvi.

     diabetes

V rámci nášho biomedicínskeho výskumu sledujeme účinky pravidelného cvičenia na metabolizmus, tuky, cukry a zápal v krvi, na sval a jeho hormóny. Ale dopredu upozorňujem, že to nie je o rýchlom rozpúšťaní tukových zásob. A nie je to ani záruka trvalej zmeny. Skôr možnosť, ako sa naštartovať. Zvyknúť si na cvičenie ako na súčasť bežného života. Tak, ako sme si zvykli na umývanie rúk a zubov. Až na to, že sa nám navyše zvýšia endorfíny, zlepší nálada, imunita aj zvládanie stresu... A ako extra bonus je tu tak žiadúci vedľajší účinok - zdravie. Pridáte sa? Teším sa na spoluprácu :-)

Upozornenie: Zaradenie do štúdie možné len po splnení kritérií, prejavenie záujmu nezaručuje účasť v štúdii.

Poznámka redakcie:

MUDr. Barbara Ukropcová PhD vyštudovala Lekársku fakultu Univerzity Komenského v Bratislave. Po získaní špecializácie v odbore vnútorné lekárstvo odišla s rodinou do Spojených Štátov, kde sa tri a pol roka venovala výskumu obezity a diabetu 2. typu (diabetes 2. typu je najčastejší typ cukrovky, väčšinou sa spája práve s obezitou a s nedostatkom pohybu). V súčasnosti sa spolu s manželom a ich tímom venujú okrem iného aj výskumu fyzickej aktivity a jej vplyvu na zdravie, metabolizmus a kostrový sval.  


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Z pera lekárky Barbary Ukropcovej: Aach tá sladká krv....

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 858
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.