Veľa sáun, veľa možností. Ako si vybrať tú správnu?

Saunovanie je spôsob relaxu, na ktorý mnohí ľudia nedajú dopustiť. Okrem toho, že v saune  môžete vypnúť hlavu, má veľa blahodárnych účinkov aj na telo. Ktorá sauna je pre vás tá naj?

Veľa sáun, veľa možností. Ako si vybrať tú správnu?
Zdroj: Zerocool/Pixabay.com, CC0
8. DEC 2017

Saunovanie a šport

Pobytom v saune sa z tela vylučujú škodliviny, posilňuje sa imunita a kardiovaskulárny systém. Športovcov by mohla zaujímať podpora regenerácie, uvoľnenie svalov a tiež urýchlenie hojenia. Mali by ste však mať na pamäti, že saune sa treba určite vyhnúť deň predtým, ako potrebujete podať poriadny výkon, alebo sa chystáte absolvovať náročný tréning.

Takisto po náročnom tréningu radšej na saunu zabudnite. Vyčerpané telo by sa nezrelaxovalo, no práve naopak, ešte viac unavilo. Počkajte radšej do druhého dňa, resp. na deň regenerácie, či ľahšieho tréningu. Aj po ľahšom tréningu je lepšie dať telu aspoň hodinku vydýchnuť, kým sa usadíte do vyhriatej miestnosti. Samozrejme závisí aj od typu cvičenia.

Po lekcii jógy môže byť sauna príjemnou bodkou, no nie po aeróbnej záťaži, či už spomínanom náročnom tréningu, ktorý vám zvýšil tepovú frekvenciu. Vaše srdce by dostalo poriadne zabrať.

Saunovanie a prechladnutie

Pravidelná návšteva sauny vám môže pomôcť predchádzať chorobám a prechladnutiu. Ak však už prechladnutí ste, so saunovaním počkajte. Striedaním tepla v saune a studenej sprchy chorobu iba zhoršíte.

Sauna prichádza na rad až keď je prechladnutie už zažehnané, v období rekonvalescencie je dokonca žiadúca. Rovnako aj v prípade, že máte v tele akýkoľvek zápal, či infekciu, máte červenú.

Saunovanie a deti

Ak sauna patrí k vášmu životnému štýlu, nemusíte sa jej vzdať ani s príchodom potomkov. Navštevovať saunu môžu podľa lekárov deti od dvoch rokov. Menšie detičky iba sauny s prispôsobenou, teda zníženou teplotou, resp. infrasaunu.

Tieto bývajú často k dispozícii na kurzoch plávania pre bábätká. Tie sú väčšinou určené pre deti od 3-4 mesiacov a skôr by sa nemalo chodiť s bábätkom ani do sauny, aj keď je v nej nižšia teplota.

Začnite veľmi pomaly a postupne učte deti, ako na to. Na začiatok stačia aj 2 minúty. Ide o to, aby si dieťa zvyklo na vyššiu teplotu a vedelo, čo ho v saune čaká. Niektorým deťom môže byť veľké teplo nepríjemné, vtedy ich určite do saunovania nenúťte, mohli by ste dosiahnuť presný opak, a síce, že si voči saune vytvoria odpor.

Deti by sa nemali saunovať dlhšie ako 7-8 minút. No aj tento interval je veľmi individuálny a znova platí, že netreba deti do ničoho nútiť. Dieťa po saune neochladzujte ľadovou vodou, ale vlažnou. Dbajte na pitný režim, no takisto sa vyhnite studeným nápojom. Lepšou voľbou je vlažný čaj.

Fínska, infra, parná... Ktorú si vybrať a prečo?

Pre pravých saunových fajnšmekrov je sauna len jedna. A to je fínska suchá sauna. Teplota v nej sa pohybuje okolo 100 ˚C a vlhkosť je nízka (20 – 35%). Na dosiahnutie zvýšenia vlhkosti sa v saune polievajú kamene buď čistou vodou, alebo vodou obohatenou o vonnú esenciu. Vyhnúť by sa jej mali ľudia s vysokým krvným tlakom a tehotné ženy, inak je vhodná pre všetkých, ktorí zvládnu vyššiu teplotu. Odporúčaná doba pobytu je najviac 15 minút. Medzi priaznivé účinky patrí prekrvenie pokožky a svalov, prevencia proti chorobám z nachladnutia, zlepšenie imunity a celková regenerácia.

Kto vysoké teploty nezvláda, alebo z nejakých dôvodov fínsku saunu navštevovať nemôže, je pre neho vhodnou voľbou infrasauna. Dovoliť si ju môžu aj ľudia s vyšším krvným tlakom. V infrasaune je 50 – 60 ˚C a vlhkosť okolo 15%. Aj napriek nižšej teplote to však s pobytom v infrasaune neprežeňte. Nemal by byť dlhší ako 40 minút. Infra žiarenie nezohrieva vzduch v saune, ale priamo vaše telo. Dostáva sa do hlbších vrstiev tela a má liečivé účinky. Organizmus sa prečisťuje, detoxikuje. Okrem toho infra sauna pozitívne pôsobí pri kožných problémoch, ako sú ekzémy akné, psoriáza, lieči popáleniny a zmierňuje jazvy.

Tí, čo majú problémy s dýchacími cestami by mali vsadiť na parnú saunu, ktorá má na ne priaznivý vplyv. Je tu nižšia teplota - medzi 45 až 50 ˚C. Vlhkosť vzduchu je naopak vysoká - až 100%. Horúca para podporuje elasticitu kože, prečisťuje pokožku a uvoľňuje svalstvo. Niektoré parné sauny sú ešte obohatené o rozličné esenciálne oleje (tzv. aroma sauny), ktoré podporujú niektoré priaznivé účinky.

Pre ľudí, ktorí majú problémy s dýchaním, prípadne trpia alergiami je vhodná aj turecká sauna, tzv. hammam. Turecký kúpeľ okrem toho prečisťuje pokožku a zlepšuje krvný obeh. Teplota je tiež nižšia, iba okolo 38 ˚C, no rovnako aj vlhkosť, iba 20%. Pobyt v tejto saune vyzerá tak, že ležíte, alebo sedíte na suchých vyhrievaných mramorových laviciach a oblievate sa vodou, ktorá tečie z kohútikov. Turecký kúpeľ je očistným rituálom, pri ktorom sa zbavíte negatívnej energie a emócií.

Pravidlá, pravidlá...

Pred každou návštevou sauny sa nezabudnite osprchovať. Do sauny vstupujte zásadne bez plaviek, s plachtou, resp. bez plachty podľa typu sauny. Po saunovaní sa vždy osprchujte a potom sa schlaďte v ochladzovacom bazéniku, napite sa a poriadne zrelaxujte na lehátku. Tento proces zopakujte 3-4 krát. Väčší počet opakovaní by mohol mať nie relaxačný účinok, ale zbytočne by vás unavil.


Autor článku

Silvia Hadekova

Silvia Hadeková

Som inštruktorka skupinových cvičení a autorka stránky o zdravom životnom štýle - Eat.Train.Love. Venujem sa hlavne funkčným tréningom zameraným na prácu s vlastnou váhou, intervalovým cvičeniam (HIIT) a DeepWorku. Mojím cieľom je, aby sa ľudia po mojej hodine cítili nabití pozitívnou fyzickou aj psychickou energiou.

http://silviahadekova.com

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Veľa sáun, veľa možností. Ako si vybrať tú správnu?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 1584
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.