9. MÁJ 2017

Tréningom mysle zvýšite aj silu tela

Adela Jasenovcova

Vďaka vnútornej sile máme aj tú vonkajšiu. Začnime preto z opačnej strany, najskôr vycvičme myseľ, potom telo. Pretože ak budeme silní a odolní zvnútra, zdoláme všetky prekážky aj zvonka.

„Sila sa získava zvnútra cez určitú postupnosť príčin. Najprv potrebujeme skutočný dôvod, potom motiváciu a vieru, až po samotný tréning, ktorý vyžaduje pevnú vôlu. Keď začíname robiť niečo nové alebo robíme zmenu, dostávame sa mimo komfortnej zóny. Preto zostávame častokrát doma, nevyliezame, nerobíme nič. Lebo sa nám nechce. Prípadne nezotrváme v danej činnosti, pretože dostaneme strach, uvidíme prekážky. Stabilita znamená nenechať sa v živote odradiť ťažšími situáciami, ale práve prijať ich, poučiť sa a ísť aj cez ne, byť otvorení, a naplno všetko vnímať,“ vysvetľuje Martin Thám, certifikovaný inštruktor metódy Wima Hofa, ktorý nastavenie mysle nielen koučuje, ale v živote aj uplatňuje.

Vnútorná sila je základ

Dá sa formovať cez rôzne metódy, aj prostredníctvom metódy Wima Hofa, ktorá je účinná a pozostáva z troch základných častí: dýchacie cvičenie, práca s mysľou a terapia chladom.

Napríklad sa zameriava na to, ako vnímať svoje telo a myseľ v rôznych situáciách. Skvelý spôsob, ako sa to dá naučiť, je práve v chlade. Cítime chlad, no pokiaľ ho vnímame ako utrpenie a bránime sa mu, bojujeme, je to nepríjemné a smerujeme k úniku. Keď danú, povedzme náročnú, situáciu prijímame vďačne a pokorne, necháme ju voľne plynúť, pocítime veľký rozdiel.

Vedomie musí byť za hranicou mysle a pocitov. V stave, kedy sa nestotožňujeme so všetkými emóciami, ktoré v chlade cítime. A to je len jeden z mnohých spôsobov, ako si budovať vnútornú silu a odolnosť. Následne sa tento princíp dá aplikovať na rôzne sféry života. Keď sa dokážeme uvoľniť v chlade a fyzickom diskomforte, dokážeme si lepšie poradiť aj so zložitejšími životnými situáciami.

„Sila je niečo, s čím môžeme tvoriť a pracovať. Odolnosť je skôr o výdrži. Nenechať sa zlomiť prekážkami rôzneho druhu. Každý to má v sebe nastavené inak, čo vychádza práve z vnútornej odolnosti. Ak tá viazne, ani ostatné časti nebudú v poriadku. Aby sme to zvládli, potrebujeme vytrvalosť a tá nám častokrát chýba. Keď sme vnútorne silní, sme aj odolní voči všetkému, čo sa nám v živote prihodí. Či už ide o závislosti, stres alebo vírusy, vedomý tréning mysle nám dáva slobodu,“ hovorí Martin.

Odolnosť nie je len otázkou genetickej výbavy. Nemožno sa na ňu spoliehať, ani vyhovárať. Ľudia vo vyspelých spoločnostiach sa rodia akosi automaticky do pohodlia. Preto častokrát chýba dôvod na to, aby boli odolní a chceli sa posúvať ďalej. Keď máme správny dôvod, potrebujeme motiváciu, následne skalopevné presvedčenie a vieru, a nakoniec potrebujeme trénovať. Pravidelne a intenzívne. Ideálne je, ak sa všetky tieto aspekty prepoja a dejú sa s minimálnym úsilím.

Robíme zmenu, s ktorou musíme aj kráčať

„Je doba, kedy sa učíme tvrdo makať. Všade počujeme, že bez úsilia nič nejde. Ak sa naučíme konať a myslieť s ľahkosťou a uvoľnenosťou, pričom ostaneme plne pozorní a bdelí, dokážeme robiť veľké veci s menším úsilím. Príliš veľké úsilie znižuje pozornosť, a to vytvára stres, ktorý je príčinou strácania viery a motivácie. Postupom času sa to dá robiť s radosťou a uvoľnenosťou. Bdelý a vedomý prístup k životu vyžaduje tréning, ktorý prebieha vždy tu a teraz a nikdy sa nekončí,“ tvrdí Martin zo svojich skúseností.

Mentálna odolnosť sa dá pozorovať

Jedným z ukazovateľov je stres a schopnosť čeliť mu. Čo ak sa vám všetko jedného dňa zosype? Ako sa dať dokopy? Martin hovorí, že jeden zo spôsobov je zmena. Na svojich kurzoch sa stretáva s ľuďmi, ktorí si ubližujú už len tým, že žijú vo veľkom komforte.

Tiež odporúča samotu, ideálne v tichu a v prírode bez zbytočných podnetov. Človek príde na iné myšlienky, vypne mozog a môže sa zahĺbiť sám do seba. Získa nadhľad a odstup. Dokáže sa tak odnaučiť odmedzujúce presvedčenia, ktoré ho brzdia.

„Sme ľudia, a preto často zvolíme únik, keď cítime stres a napätie. Niekto siahne po alkohole, drogách, iný ho zajedá, ďalší extrémne športuje. Ide však o závislosti, ktoré majú rôzne dopady a tiež rôznu dobu trvania. Často nie sme spokojní s našim výzorom alebo výkonom. Súdime seba aj iných. Nízke sebavedomie tak vedie k rôznym druhom kompenzácie menejcenosti. A zrazu sme v bludnom kruhu a prichádza ďalší stres. Dá sa z neho vystúpiť, no opäť je potrebný dôvod, motivácia, viera a tréning. Medzi najväčšie prekážky na ceste k bdelosti patria: lenivosť, zábudlivosť, problém, že si neuvedomujeme, že máme problém, neochota robiť zmeny a ako poslednou prekážkou je až príliš veľká zmena. Problém v dnešnej dobre je práve prílišný komfort a absencia vytrvalosti. Chýba radosť a odvaha. Ľudia ale našťastie zisťujú, že vyjsť z komfortnej zóny im prináša aj príjemné pocity. A robia to radi, hoci je to v prvom momente nepríjemné. Vedia, že ich to posúva vpred,“ konštatuje Martin.

Odolnosť v športe

Šport a sila sú vzájomne prepojené. Niekedy viac fyzicky, inokedy psychicky. Ak sa rozhodneme robiť šport, či akúkoľvek pohybovú aktivitu, na začiatku možno chvíľu trpíme. Potom príde fáza nadšenia, prvé dokázateľné úspechy, a následne pády. Prvotné nadšenie opadá. Vtedy je dôležité vytrvať a prekonať krízu. Preto pomôže tréning mysle, napríklad aj cez metódu Wima Hofa.

Zdroj titulnej fotky: simonwijers, CC0


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Tréningom mysle zvýšite aj silu tela

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 1327
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.