15. AUG 2014

Trápi vás svalová nerovnováha? Skúste pilates

Mirka

Svalová nerovnováha sa najčastejšie prejavuje nepríjemnou bolesťou v oblasti chrbtice. Najúčinnejšou prevenciou je pravidelné cvičenie, ktoré je zamerané na posilnenie vonkajšieho i hlbokého svalstva. 

Svalová nerovnováha, teda oslabené alebo preťažené svaly, spôsobujú problémy mnohým ľuďom. Väčšina z nich siahne po analgetikách, ktoré prinášajú rýchlu úľavu. Týmto sa však problém nerieši, iba sa zmierňujú nepríjemné prejavy, medzi ktoré patrí hlavne bolesť v oblasti chrbtice či hlavy.

Ťažkosti so svalovou nerovnováhou sa neoplatí podceňovať, pretože čím dlhšie ich človek prehliada, tým zdĺhavejšie a ťažšie sa ich zbavuje. Čo s nimi? Jednou z najlepších foriem prevencie i odstraňovania svalovej nerovnováhy a s nimi spojenej bolesti je pravidelné cvičenie pilatesu.

Prečo práve pilates?

Pilates bol pôvodne rehabilitačným cvičením. Pomáhal vojakom zotaviť sa po úrazoch. Jednotlivé cviky, ktorých je mimochodom viac ako 500, sú zamerané nielen na posilnenie vonkajších svalov, ale aj tzv. hlbokých svalov. Pevné a silné hlboké svaly sú oporou nielen pre chrbticu, ale aj vnútorné orgány. Zlepšujú tiež držanie tela, ktoré je častou príčinou bolesti.

Jedným z princípov pilatesu aj POWER HOUSE, teda centrum tela. To je tvorené hlavne svalmi chrbtice, brucha a panvy, ktoré sa podieľajú na správnom držaní tela a predstavujú kľúčovú oporu pre chrbticu. Práve v tejto oblasti je sústredená sila a energia človeka, čiže z nich vychádza pohyb a z tohto miesta tiež možno konkrétny pohyb kontrolovať. Okrem POWER HOUSE sú pre pilates dôležité aj ďalšie princípy: koncentrácia, precíznosť, kontrola, dýchanie, izolácia a rutina. Vďaka nim je pilates jedinečným cvičením, pri ktorom je kladený dôraz na kvalitu, nie na kvantitu vykonaných cvikov.

Odporúčame prečítať: S pilatesom do formy alebo ako precvičiť celé telo za pár minút

 

Pilates má aj mnoho ďalších pozitív

Pravidelné cvičenie pilatesu odstraňuje svalovú nerovnováhu a eliminuje nepríjemnú bolesť. To však nie je všetko. Vďaka nemu dochádza ku zoštíhleniu a spevneniu problematických partií, ktorými sú hlavne bruško či oblasti zadku a stehien. Pilates tiež zlepšuje celkovú flexibilitu, rovnováhu a má aj pozitívny vplyv na psychiku, veď napokon patrí do kategórie cvičení body&mind.

Začnite správne

Hoci možno pilates cvičiť aj v pohodlí domova, úvodné lekcie sa oplatí absolvovať s fyzioterapeutom alebo skúseným lektorom. Nie je nič horšie ako nesprávne vykonaný cvik. Ak človek cvičí zle, môže svoje problémy ešte znásobiť a navyše zbytočne plytvá časom i energiou. Preto je vždy lepšie zveriť sa do rúk skúseného odborníka. Vysvetlí vám podstatu cvičenia, zoznámi vás s jednotlivými cvikmi a aj upozorní na chyby, ktorých sa ľudia najčastejšie dopúšťajú. Po niekoľkých lekciách s odborníkom môžete pokojne cvičiť doma sami, napríklad podľa inštruktážnych videí.

Odporúčame prečítať: Pilates cviky pre zdravý chrbát

 

Bojujte proti bolesti komplexne!

Cvičenie pilatesu je účinným prvým krokom, ako sa zbaviť bolesti a skráteného svalstva. Ak k nemu pridáte ešte niečo navyše, podporíte tak celkové zdravie a vitalitu. S pohybom súvisí aj zdravý a vyvážený jedálny lístok. Zaraďte do neho aj potraviny, ktoré sú bohaté na vápnik (mak, mlieko, karfiol, parmezán), fosfor (mandle, lieskové orechy, arašidy) a vitamín D (morské ryby, mlieko a mliečne výrobky), pretože prospievajú kostiam.

Hoci vám pilates pomôže zlepšiť celkové držanie tela pri státí a sedení, nezabudnite ho kontrolovať pri vykonávaní bežných činností počas dňa dovtedy, kým sa nestane pre vás samozrejmosťou. Pre celkové zdravie a pohodu je tiež nevyhnutné naučiť sa zvládať stres a relaxovať. 


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Trápi vás svalová nerovnováha? Skúste pilates

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 852
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.