Tešte sa z pohybu ako malé dieťa!

Adela Jasenovcova

Či máte v práci stres a chcete ho odbúrať, znížiť telesnú hmotnosť alebo len zostať večným dieťaťom, najkratšia cesta je prepadnúť hocijakému športu alebo pohybu. Pomôžeme vám zapáliť iskru.

Tešte sa z pohybu ako malé dieťa!
Zdroj: pixabay.com
26. JUL 2018

Chcete s ničím začať alebo hľadáte vlastné limity? Zoznámte sa s Richom Rollom. Mal dosť odvahy a vytrvalosti na to, aby so svojim životom totálne zatočil. Za jeho úspechom stojí veľká dávka driny. Rich bol v mladosti jedným z najlepších plavcov v USA. Do hry ale vstúpil alkohol a jeho kariéra sa mu strácala. Prepadol závislosti, jedol nadmieru nezdravé jedlá, obľúbené hamburgery a steaky. Keď ako štyridsiatnik zistil, že to už takto ďalej nejde, začne experimentovať so stravou svojej manželky a začal sa cítiť výrazne lepšie. Tri mesiace po zmene stravy vyrazil na svoj prvý ranný beh. Beh si natoľko zamiloval, že začal behať maratóny a neskôr ultramaratóny s dĺžkou okolo 100 kilometrov. Je príkladom človeka, ktorý sa dokázal vyhrabať v živote zo spodných priečok na tie najvyššie.

Prečo žiť aktívne

  1. Prevencia vzniku rakoviny, srdcovo-cievnych ochorení, cukrovky,
  2. Zníženie krvného tlaku,
  3. Posilnenie pľúc,
  4. Redukcia telesnej hmotnosti,
  5. Posilnenie kostí a kĺbov,
  6. Zlepšenie kvality spánku,
  7. Zlepšenie mentálneho zdravia.

Je ľahké povedať, že nie ste športový typ, ak ste ešte žiaden šport neskúsili. Netvrdíme, že treba okamžite obuť tenisky a prihlásiť sa na Medzinárodný maratón mieru do Košíc, ale bežecká obuv by sa vám doma určite zišla. Už len napríklad kvôli tomu, že sa rozhodnete chodiť viac peši, s čím určite odporúčame začať ako prvým. Pokiaľ sa zvládnete viac hýbať, prečítajte si viaceré tipy, ako sa pohodlne dostať do formy a pohyb si jednoducho a nenápadne zamilovať.

  • Zaparkujte auto ďalej od práce a choďte peši.
  • Vyčleňte si 30 minút denne, kedy sa budete hýbať intenzívnejšie.
  • Zabudnite na výťah. Začnite používať schody.
  • Spomeňte si, čo vám v detstve robilo radosť. Radi ste bicyklovali alebo plávali? Kúpte si bicykel (aj s helmou) a kúpte si permanentku na plaváreň.
  • Bavili vás loptové hry? Dajte dokopy partiu, možno nie ste individualista a potrebujete k sebe partnera, ktorý bude robiť s vami spoločné aktivity. Možno vás to len samých nebaví.
  • Upratovanie domu či bytu je skvelý fitness. Vyčleňte si týždenne na to 3-4 hodiny.
  • Tancujte. Tanec robí ľudí šťastnými.
  • Skúste turistiku. Západy či východy slnka na horách sú najlepšími zážitkami v prírode.
  • Behajte. I keď sa beh môže zo začiatku podobať na rýchlu chôdzu, nevadí. Striedajte to.
  • Stretávajte sa a čítajte o inšpiratívnych ľuďoch, ktorí majú za sebou zaujímavý príbeh.

girl bike

Pohyb a šport definovala Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) ako jeden z kľúčových faktorov, zabraňujúcim vzniku rozličných civilizačných ochorení. Predchádzať a hľadať príčiny je každopádne efektívnejšie ako liečiť následky. Neexistuje univerzálny návod na lepší život plný pohybu a radosti. Zotrvávanie v komfortných zónach je často najväčšou prekážkou na ceste za pokrokom a prácou na sebe. Raz za čas, niekoľkokrát za život sa treba postaviť k pohodliu čelom a hranicu vedome prekonať. Odmenou za ňu je to najcennejšie na svete – zdravie, akokoľvek ošúchane to znie.

Rozhýbte sa, budete starnúť pomalšie.

Problémom dnešných vyspelých krajín už nie sú infekčné ochorenia ako kedysi. Vystriedali ich poruchy imunity. Tie sú základom vzniku civilizačných ochorení. Imunosupresia, čiže zníženie aktivity obrany tela, spôsobuje nádorové ochorenia, naopak, nadmerná precitlivenosť organizmu na určité podnety je dôvodom alergií a autoimunitných ochorení. Civilizačné ochorenia, medzi ktoré patria aj imunologické ochorenia, sa podľa údajov Svetovej zdravotníckej organizácie vyskytujú u 30 – 40 % obyvateľov vyspelých krajín. Chronické ochorenia sa podieľajú na znížení produktivity práce o 40 %. Rozhýbte sa, budete starnúť pomalšie," uvádza vo svojom článku MUDr. Katarína Bergendiová, PhD, klinický imunológ a alergológ, lekárka s 25-ročnou praxou.

Pre mnohých je význam športu a pohybu úzko spätý s prírodou a návratom k nej. Absencia pohybu na čerstvom vzduchu každým rokom stúpa. Pobyt v prírode lieči mnohé choroby, nielen fyzické, ale aj psychické. Nie zbytočne sa hovorí, že si chodíme hlavu čistiť a vetrať do prírody. Je nám prirodzeným prostredím, hoci sme často obklopení cudzím prostredím betónovej a skleníkovej džungle. Mnohí v prírode vyhľadávajú adrenalín a utekajú od problémov. Iní zas nahrádzajú rôzne druhy závislostí práve zdrojom z prírody, športu a pohybu. Vyplavenie hormónov šťastia skutočne spôsobuje závislosť, tá je však omnoho menej škodlivá ako lieky, drogy, či alkohol. Pohyb, ideálne v prírode, podporuje odbúravanie stresu a pomáha sústrediť myšlienky na konkrétne ciele a činnosti. Veľa ľudí berie šport ako hru, pričom hlavnou výhrou je zdravie a fit pocit. Jednotlivci majú pevnejšiu vôľu, tí kolektívni budujú lepšie vzťahy.

beach

"Šport má pozitívny vplyv na imunitný systém. Predpokladá sa, že mechanické a hormonálne zmeny v tele následkom cvičenia môžu znížiť riziko rakoviny čreva, prsníka či prostaty. Správne stravovanie, pravidelný pohyb a vyhýbanie sa stresu by malo byť samozrejmosťou počas celého života. Dodržiavanie správnej životosprávy pomocou piatich S: zdravá STRAVA, dostatok SPÁNKU, veľa SMIECHU, ŠPORTU A SPOKOJNÝ život v kruhu svojich blízkych, so všetkým, čo k tomu patrí a následne vyplavovanie hormónov šťastia – endorfínov, enkefalínov a vnútorných opioidov, môže k posilneniu  imunitnej odpovede len napomôcť,“ píše MUDr. Katarína Bergendiová.


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Tešte sa z pohybu ako malé dieťa!

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 2014
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.