Power joga mi pomohla spevniť telo po pôrode

Jana Šimkovičová

V tehotenstve som pribrala 20 kíl. Už po 7 mesiacoch som však mala lepšiu postavu ako predtým. Vďaka power joge.

Power joga mi pomohla spevniť telo po pôrode
Zdroj: Simona Hulmanova - Shine vision
29. APR 2020

Zdá sa to už dávno, predsa si to pamätám ako dnes. Bola som doma s malým synom po pôrode. Na tele mi ostalo ešte takých 14 kíl. Zvyšok sa našťastie “odparil" spolu s pôrodom. Počas tehotenstva som pribrala 20 kíl a dodnes neviem, ako sa mi to stalo. Nie je však nič horšie ako plakať nad rozliatým mliekom. Povedala som si, nevadí, to dám dole. Ale ako? Malé dieťa doma, bývame na dedine, kde tých možností je málo a bolo ešte menej, keď sa mi narodil prvý syn. 

Zachránila ma powerjoga, ktorú som cvičila pred otehotnením. Očarila ma dokonca natoľko, že som sa v nej vyškolila. Myslím, že skúšky som robila už ako tehotná, len som o tom nevedela. Tak som vytiahla podložku, oprášila svoje znalosti a skúseností, ktoré som však počas takmer celého tehotstva nepoužívala a začala na sebe pracovať. 

Powerjoga je silovejšia forma cvičenia jogy. Dostala názov aj komerčná joga, čo mi ale vôbec nevadí. Práve naopak, osobne si myslím, že je veľmi vhodná pre všetkých, ktorí po joge pokukávajú, lenže v kútiku duše sa stránia a miestami boja tých čudných vecí, ktoré sa pri cvičení jogy niekedy dejú. Že budú musieť spievať to čudné “ÓM” alebo počúvať zvláštne reči o nejakých energiách. Pritom si ten človek, chce len zacvičiť a možno skúsiť niečo nové. Powerjogu vnímam ako takú príjemnú nenásilnú cestu, ktorá pootvára dvere do tajomstva jogy, prichádza a ponúka zmenu v živote, ale stále nenápadne a nevtieravo. Možno to vnímate niekto inak, ja rozprávam z mojej skúseností. 

Jana Simkovicova

Úplne ma očarila

Pamätám si, ako som išla na prvú hodinu jogy. Vlastne nešla. Pretože pôvodne to mala byť hodina aerobiku. Áno, všetky mladé ročníky, aerobik niekedy existoval a bol dlhé roky hitom medzi cvičeniami. Potom prišla doba, kedy nikto nič nestíhal, ľudia začali byť čoraz viac unavení a nechcelo sa im rozmýšľat nad aerobikovými zostavami. Tak aerobik vyhynul, podobne ako dinosaury. V ten deň sa však inštruktorka aerobiku nedostavila a zrazu sa konala hodina powerjogy. Chcela som si zacvičiť, tak som ostala. Náhoda? Na tie neverím. Minimálne rok ma moja spolubývajúca ťahala na jogu, na čom som ja vždy odvetila, že to je nuda a pre mňa to určite nebude. A zrazu som tam bola. Hodina začínala presne v rovnakom duchu a predstave, akú som vždy o joge mala. Ticho, sedím, dýcham. Nuda. Moja mladá nevybúrená duša chcela makať. Lenže zrazu každým pohybom dostávalo telo zabrať. Triasli sa mi nohy, nevládala som držať vystreté ruky. Robili sme pozície, teda asány ako sa im v joge hovorí, ktoré moje telo nikdy nezažilo, ani neskúsilo. Bolo to vzláštne a ja som sa prekvapivo prichytila pri tom, že ma to baví. Čo ma však zaujalo najviac, úžasne som si počas celej hodiny oddýchla. Tak inak. V miestnosti plnej ľudí, a aj tak sama so sebou. Prišla som znova a znova, až som sa do roka vyškolila ako certifikovaná trénerka powerjogy. Chcela som vedieť viac, poznať powerjogu hlbšie. Až na materskej som však ocenila, že viem ako ju cvičiť. 

Dynamická a hravá. Bude vás baviť

Aby ste koncept cvičenia powerjogy pochopili lepšie a vedeli si predstaviť, o aké cvičenie ide, skúsim ho trochu popísať. V powerjoge, tak isto ako aj v každom inom type jogy je absolútnym základom riadený dych. Poznáte ho aj pod pojmom pranajáma. Ide o to, že svoj prirodzený nádych a výdych zmeníte na hlboký, plynulý a hlavne pokojný nádych a výdych, kedy sa nadychujete a vydychujete iba nosom. Na začiartku sa učíte dýchať plným jogovým dychom, neskôr prechádzate k dychu udžjájí (dýchanie cez zúženú hlasivkovú štrbinu). Bez riadeného dychu necvičíte jogu. Prevádzate cviky, ale joga to nie je. Možno to znie komplikovane, ale nie je to tak. Všetko sa deje postupne a plynule. Každý lektor jogy vás k tomu vedie pomaly a s citom. Powerjoga je dynamická forma, v ktorej jednotlivé pozície prevádzate v plynulom slede za sebou. V každej pozícii zotrváte pár výdychov a nádychov. Pri pravidelnom cvičení budujete silu, takže áno, dokážete skvele spevniť celé svoje telo. Pri cvičení sa pracuje s hlbokými svalmi tela, pričom dôraz sa kladie na prácu s pánvovým dnom. Jeden z princípov cvičenia, a to nielen powerjogy je  rovnováha. To, čo urobíte napravo, vykonáte aj na ľavú stranu. Keď niekde niečo skrátite, ďalšiou pozíciou to natiahnete. Netrvalo to tak dlho, odkedy som ju začala cvičiť a cítila som na sebe, aké pružné sa stalo moje telo. Dokonale natiahnuté svaly, máte pocit akoby ste sa predĺžili. 

Jana Simkovicova

Dokonalé uvoľnenie. Zbaví vás stresu

Podstatou cvičenia je upriamiť svoju pozornosť počas celej hodiny na seba. Na svoj dych, na to, čo robím, na to, že sa ocitám tu a teraz. Nerozmýšľať nad tým, čo bolo, alebo čo nás čaká. Aj keď cvičíme v skupine, každý sme tam sám za seba a všetky myšlienky venujeme sebe. To poznanie a skúsenosť v sebe nesie veľký oddych. Zrazu vnímate ako vaša myseľ oddychuje. Je akási prázdna, vy sa zbavujete starostí a stresu. Cítite sa byť viac uvoľnení, sústredení a samozrejme oveľa lepšie naladení. Už sa mi par krát stalo, aj mojim klientom, ktorých som viedla, že sa na konci hodiny rozplakali. Dopriali si také uvoľnenie, že prišlo v plnej kráse aj na emocinálnej úrovni. Keby sa vám to niekedy stalo, chcem vás ubezpečiť, že je to v najlepšom poriadku.

Kľúčom je pravidelné cvičenie 

Tak som sa po šestonedelí postavila na podložku a prinútila cvičiť. Malý Oskar buď spal alebo na mňa hľadel a pozeral, čo tá mama stále robí. Vtedy som sa zaťala a povedala si, že budem k sebe zodpovedná a budem cvičiť pravidelne každý deň. Stanovila som si 20 minút, ktoré som sa snažila dodržiavať. Vtedy som o tvorení návykov nevedela nič. Ale niekde vo vnútri som chcela, aby sa mi cvičenie stalo pravidelnou aktivitou. Primárne som mala záujem schudnúť. Chcela som späť svoje telo. Pamätala som si, aké to je byť so sebou spokojná. Tak som cvičila a dodržiavala plán na 100 %. Telo sa postupne dávalo do poriadku, dokonca som začala na sebe vnímať, že sa moje svaly rysujú. Čo som nikdy predtým nevidela a necítila. Môj manžel vtedy povedal, a to si fakt pamätám dodnes, že vyzerám lepšie ako pred tehotenstvom. Vtedy som bola chudá, hlavne stres ma tak nezdravo zoštíhlil. Bolo to také chudé a trochu aj mľandravé telo. Páčilo sa mi, aké kontúry moje telo nadobúda pri cvičení powerjogy. Navyše som sa cítila úžasne. Vďaka endorfínom som mala skvelú náladu, vďaka dychu som sa vedela lepšie koncentrovať a postupne som sa naučila žit tu a teraz. Naučila som sa užívať si prítomné okamihy, a tým som získala akúsi vnútornú slobodu. Mnoho zažitých vecí z podložky som si preniesla do reálneho života. Chce to však čas a pravidelný tréning.

Čo potrebujete na cvičenie?

Hovorím, že chuť a kvalitnú podložku na cvičenie. V powerjoge cvičíte celý čas na podložke. Je to váš jediný priestor, na ktorom rechádzate od ľahu, do sedu, cez stoj a opäť do ľahu. Pri mnohých pozíciách je naozaj dôležité, aby ste mali pevné chodidlá a dokázali danú pozíciu udržať. Podložka sa pri tomto cvičení stáva vašou druhou kožou. Pokiaľ sa pod vami krčí alebo rolujete, pokiaľ sa vám na nej šmýka alebo sa z nej po krátkom čase trúsi, to všetko znižuje zážitok z cvičenia. Dobrú podložku využijete aj pri iných cvičeniach. Ja na svojej cvičím aj SUPER BODY HIT tréningy, aj silovo - kondičné tréningy. Do kvalitnej podložky sa oplatí investovať aj preto, aby ste cvičili bezpečne. Ja som po rokoch objavila naozaj kvalitnú podložku od FLEXITY, ktorá spĺňa všetko, čo som vždy od podložky očakávala. 

podlozka

Inak potrebujete k cvičeniu pohodlné oblečenie a lektorku jógy, ktorá vás bude viesť. Verím, že som vo vás vzbudila zvedavosť, preto vás pozývam zacvičiť si so mnou každý utorok a štvrtok o 18.00 na mojom instagramovom profile. Cvičiť môžete aj zo záznamu ďalších 24 hodín. Pripravujeme aj jogový video program SUPER BODY, podľa ktorého si budete môcť doma cvičiť kedykoľvek a kdekoľvek. 

instagram

Na záver len dodám, nebojte sa jogy. Nie je čudná. Divní sú ľudia, preto si hľadajte takých, ktorí nevzbudia vo vás pocit strachu, či obavy. Nemusíte meditovať, spievať óm, ani sa zúčastňovať jogovo - vegánskych akcií. Skúste ju, cvičte ju a dýchajte. Ten dych robí divy.

Či už s POWER JOGOU začínate alebo ste pokročilí, odporúčame vám komplexný video program na domáce cvičenie Supershape POWER JOGA. Nájdete v ňom 12 dynamických online tréningov do jednej hodiny a viac než 10 hodín kvalitného cvičenia s profi slovenskou trénerkou. Tak neváhajte a začnite cvičiť POWER JOGU ešte dnes!

Zaverecna Obrazovka_Predajne Video_Power Joga


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Power joga mi pomohla spevniť telo po pôrode

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 3012
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.