24. MÁJ 2017

Potrebujete sa zbaviť stresu? Pomôžu vám dýchacie cvičenia

Silvia Hadekova

Takmer každý je denno-denne vystavený napätým situáciám a tlaku. Pomocou týchto jednoduchých dýchacích techník, ktoré sa dajú robiť takmer kdekoľvek, môžete upokojiť svoju myseľ a dať zbohom stresu.

Staré známe počítanie do desať, keď je človek nahnevaný, má svoje opodstatnenie. Počas stresovej situácie sa totiž váš dych mení na ľahký a plytký. Vtedy je potrebné si to uvedomiť a začať sa vedome sústrediť na dýchanie.

Vedomé dýchanie pomáha nielen upokojiť myseľ, uvoľniť napätie a obnoviť energiu, no spúšťa aj fyziologické zmeny v tele. Napríklad znižuje tepovú frekvenciu, krvný tlak, znižuje tiež svalové napätie, zvyšuje hladiny oxidu dusnatého a podporuje trávenie.

Pomocou týchto jednoduchých dýchacích techník, ktoré sa dajú robiť takmer kdekoľvek, môžete upokojiť svoju myseľ a dať zbohom stresu. Ideálne je vykonávať ich po dobu 10 až 15 minút, prípadne ešte dlhšie, alebo tak dlho, ako vám je príjemné. Ak nemáte veľa času, venujte im aspoň 4 – 5 minút.

Bráničné dýchanie

Ľahnite si na chrbát, alebo sa usaďte do kresla do pohodlnej polohy. Položte pravú ruku na hornú časť hrudníka a ľavú ruku na spodný okraj rebier tesne pod hrudný kôš. Nadýchnite sa cez nos, pričom sa snažte, aby sa hrudník nenadvihol. Zatiahnite brucho a pomaly cez ústa vydýchnite čo najviac vzduchu tak, aby sa ruka na hrudníku pohla čo najmenej.

Trojité dýchanie

Posaďte sa na stoličku so vzpriamenou chrbticou. Spravte tri krátke nádychy cez nos. Nádych by mal byť prirodzený, nie rýchly ani prudký. Potom urobte krátku pauzu a vydýchnite jedným hlbokým výdychom. Vydýchnuť môžete cez ústa alebo nos, podľa toho, čo je pre vás príjemnejšie. Po výdychu spravte krátku pauzu a celé zopakujte, no v opačnom smere. Spravte jeden hlboký nádych nosom, na chvíľu zadržte dych a vydýchnite tri krátke výdychy buď cez nos alebo ústa. Zopakujte minimálne 10 krát.

Uvoľňovanie čeľuste

Posaďte sa vo vzpriamenej polohe na podlahu alebo na stoličku. Zhlboka sa nadýchnite cez nos. Pri výdychu ústami otvorte ústa naširoko a roztiahnite čeľusť, nechajte padnúť sánku. Uvoľnia sa žuvacie aj šijové svaly a tým aj energia v hlave.

Dýchanie s ramenami

Zhlboka sa nadýchnite nosom a vytiahnite ramená až po uši. Vydýchnite ústami a nechajte ramená klesnúť nadol. Opakujte pomaly pri nepretržitom pohybe ramien, ktorý je zosynchronizovaný s dychom.

Zdroj ilustračnej fotky: jill111, CC0
 


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Potrebujete sa zbaviť stresu? Pomôžu vám dýchacie cvičenia

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 1327
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.