12. MÁJ 2013

Objavte svoj vnútorný pokoj v meditácii

Denisa Veselská

Meditácia je stav, v ktorom sme prítomní sami so sebou, s otvoreným srdcom a pokojnou mysľou. Hoci patrí medzi techniky jogy, vyskytuje sa bežne aj v niektorých náboženstvách a východných filozofiách typu budhizmus, zen, taoizmus, alebo ázijské bojové umenia.

V minulosti sa používala najmä kvôli duchovným účelom – moderná medicína ju však objavila ako účinný spôsob liečby niektorých civilizačných problémov, preto sa o ňu zaujíma čoraz viac ľudí i bez náboženského cítenia.

Čo je a čo nie je meditácia?

Meditácia nie je obyčajná koncentrácia alebo relaxácia . Pri nej sme schopní zájsť v skúmaní obsahu nášho vlastného vnútra oveľa hlbšie. V praxi to znamená, že si zvolíme nejaký objekt, ktorý pozorujeme, a zároveň detailne vnímame jeho štruktúru – farbu, vône, povrch, teplotu atď. Pri tom trénujeme schopnosť NEHODNOTIŤ a nevšímať si myšlienky, ktoré sú dôsledkom neustáleho spracovávania informácií, valiacich sa na nás zo všetkých strán. V hlbokých stavoch meditácie – teda po dlhom období pilného tréningu - sme schopní dosiahnuť úroveň nášho povedomia, a tak spracovať jeho obsahy – najmä tie nechcené. Tým sa oslobodíme od rôznych stereotypov správania sa, zlozvykov i fóbií – skrátka všetkého, čo nám bráni žiť plnohodnotný a spokojný život.

Je celkom pravdepodobné, že sa vám v nejakej chvíľke podarilo spontánne dosiahnuť meditatívny stav mysle, aj keď ste nemeditovali – mohlo sa to stať pri dlhšej prechádzke v prírode, pri milovaní, alebo keď ste sa dívali do očí dieťaťa. V takýchto momentoch naše starosti, povinnosti i rozhárané myšlienky mohli na chvíľu ustať a my sme mohli „iba byť“.

Ak chceme takýto stav mysle dosahovať častejšie, pravidelnejšie, a najmä ak chceme my, a nie ak nám to okolnosti dovolia, musíme myseľ postupne cvičiť. Pre netrénovanú myseľ  je totiž problém ostať v prítomnosti hoci aj na minútu - skúste nič nehodnotiť a iba pozorovať svoj dych, odozvy a jeho vibrácie, a na nič iné pritom nemyslieť. U väčšiny ľudí sa myseľ ozve s prvou poznámkou už po pár sekundách :-)

Prečo meditujeme

Ako môžeme využiť liečivú silu meditácie? Starovekí Indovia či Tibeťania to vedeli už dávno – i vedci z Harvard Medical School prišli na to, že trénovanie zamerania pozornosti na jednu vec, či  opakované recitovanie modlitieb alebo mantier môže vyvolať relaxačný a ozdravný efekt.

Mnoho zdravotných štúdií poukazuje na výhody meditácie pre naše zdravie: zníženie až odstránenie úzkosti, stresu, depresie, zníženie vysokého krvného tlaku, zmiernenie psychických problémov... Meditácia tiež pomáha zvyšovať kreativitu i výkonnosť, pretože po nej sa cítime oddýchnutí, pokojní, a plní energie. Máme čistú hlavou – a teda pracujeme efektívnejšie i rýchlejšie. Okrem toho na nás meditácia vplýva i po psychickej stránke – zvyšuje pocit sebaúcty i celkovej psychickej pohody.

Avšak jej najväčším prínosom je, že nás oslobodzuje z tyranie neustáleho vírenia myšlienok – o tom, čo bolo, čo bude, že nie sme dosť dobrí, že my máme pravdu a on nie, čo sme mohli urobiť ináč... Toto nezmyselné rozpitvávanie minulosti i možných scenárov budúcnosti nám berie energiu a odvádza pozornosť od toho, čo je pre nás skutočne dôležité.

Každý nájde to, čo hľadá

Existuje mnoho typov meditácií – niekto pomocou nej odstraňuje stres i úzkostné myšlienky. Iný posilňuje svoj pocit lásky, súcitu a spojenia s Najvyšším princípom, nekonečným vedomím, Bohom a podobne. Podľa toho, čo od nej očakávame, si zvolíme aj objekt meditácie, teda to, čo budeme v mysli pozorovať a rozvíjať. Môže to byť vnímanie vlastného dychu, častí tela, nejakého zvuku, recitovanie mantry, či dokonca pozorovanie nejakého obrázka znázorňujúce božstvo, alebo geometrické obrazce so špecifickým významom - v joge nazývané jantry. Okrem toho môžete skúsiť vnímať rôzne pocity či abstraktné predstavy typu láska, súcit, božstvá, energie a podobne.

Máte zdravotný problém, alebo chcete schudnúť? V takom prípade sú účinné tzv. vizualizačné meditácie, pri ktorých si môžete do detailu predstavovať proces liečby alebo regenerácie až na bunečnej úrovni. Takéto meditácie majú podporný efekt pri samotnom procese liečby. Moderná medicína tomu vraví „placebo efekt“, no v skutočnosti ide o silnú vieru v to, že uspejeme. Táto viera doslova „preprogramuje“ myseľ a tým spustí biochemické procesy, ktoré vytvoria v tele podmienky pre dosiahnutie vytúženého efektu. Tieto meditácie vyžadujú aspoň malú znalosť anatómie, preto ak chcete takouto meditáciou podporiť napríklad proces chudnutia, naštudujte si, ako vyzerajú tukové bunky, ako funguje proces ich rozpúšťania a podobne.

AKO TRÉNOVAŤ MYSEĽ

Čím pravidelnejšie tieto techniky budete cvičiť, tým väčší účinok vám prinesú. Stačí 15 minút denne, a prvé výsledky sa dostavia často už po týždni.

Prejdite si celé telo: V ľahu na chrbte sa snažte uvedomiť si jednotlivé časti vášho tela. Začnite temenom hlavy, postupujte dole cez krk, trup, jednu a druhú roku, nakoniec nohy, a späť. Precíťte pocity v častiach tela a pozorujte ich –napätie, pokoj, úzkosť... Nič nehodnoťte. Pozorujte, či ste schopní negatívne pocity nechať rozpustiť a tie pozitívne rozšíriť do iných častí tela.

Pozorujte dych: V pohodlnom sede stiahnite pozornosť do seba samých a na dych. Sledujte zvuk dýchania, teplotu vzduchu, ktorý dýchate, pocity v nosných dierkach pri nádychu i výdychu, sledujte pocit prúdenia vzduchu v hrdle i expanziu hrudníka a brucha. Nechajte odísť napätie s každým výdychom. Ak myseľ zablúdi, pokojne ju vráťte k dychu.

Opakovanie mantier: Regeneračné procesy sa môžu spustiť v tele aj jednoduchým opakovaním nejakého slova alebo hlásky (napríklad „Óm“) po dobu 15 minút denne. Mantru môžete opakovať mentálne, teda v duchu, alebo nahlas.

Vizualizácie: Prestavte si čisté, jasné, teplé svetlo, ktoré vás omýva od hlavy až po nohy a zmýva všetko napätie preč. Teplo svetla a pocit čistoty vás príjemne upokojuje . Pozorujte farbu svetla, jeho textúru, alebo vône, ktoré sa vám pri tejto predstave vybavia.

Či už si zvolíte psychologický, zdravotný alebo náboženský dôvod prečo meditovať – jedno je isté. Meditácia neznamená iba nemyslieť na nič. Úplné utíšenie mysle na viac ako pár minút je stav, ktorý reálne môžeme dosiahnuť po mnohých rokoch praxe! Meditácia v prvom rade znamená schopnosť zastať v prítomnosti, spojiť sa s vlastnou intuíciou a uvedomiť si to, čo skutočne potrebujeme. A tešiť sa z tohto okamihu bez akéhokoľvek hodnotenia.

Meditácia môže byť liekom na telo, myseľ, ale aj dušu – závisí od toho, akú formu si zvolíme. Dnes už hrá dôležitú úlohu v živote miliónov ľudí na celom svete, či majú náboženské cítenie, či nie. Moderná medicína odporúča v rámci liečby dôsledkov stresu a rýchlejšej rehabilitácie svojim pacientom pravidelne meditovať. Je to skrátka jeden z najúčinnejších prostriedkov na odstránenie stresu a dosiahnutie mentálneho pokoja a vyrovnanosti, ktorú v dnešnej dobe tak potrebujeme.

Ďalšie čítanie o meditácii a jej technikách: Meditácia – cesta k vlastnej intuícii - Joga pre zdravie.

Dávame vám do pozornosti CD Meditácie, ktoré si môžete zakúpiť v našom obchodíku.

cd meditacie


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Objavte svoj vnútorný pokoj v meditácii

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 852
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.