20. AUG 2017

Najčastejšie chyby pri joge

Adela Jasenovcova

Ak ste aj vy podľahli joge, isto viete, že to nie je len cvičenie spojené so správnym dýchaním a meditáciou. Aby ste v nej stále napredovali a hlavne sa nezranili, je dobré vyhnúť sa najčastejším chybám.

1. Správne dýchajte

Za najdôležitejšie sa v joge považuje dych. Je prvoradou a najdôležitejšou súčasťou jogovej praxe. Dýcha sa nosom a nádych má rovnakú dĺžku ako výdych. Jednotlivé pozície sprevádzajú dych a tvoria s ním jedinečnú kombináciu. Zo začiatku je veľmi ťažké sústrediť sa na hlboký dych, keď neviete, aká pozícia nasleduje. Výdychmi sa do pozície môžete dostať hlbšie, a tým aj predchádzať zraneniu.

Dlhoročný inštruktor ashtanga jogy, a zároveň jej školiteľ, oprávnený vydávať cerfikáty, Jaro Pávek, má na chyby v joge jasný názor: "Vždy je dôležitejší dych ako ásana. Prvoradý je dych, potom cvičenie. A to cvičenie, a hlavne aj pohyb medzi pozíciami, nie sú náhodné, ale sú v rytme a v súlade so správnym, bránicovým dýchaním. Najčastejšou chybou je, že ľudia nedbajú na dych, alebo si dávajú naň pozor iba v určitej etape cvičenia a potom sa naň už nesústredia. Druhou veľkou chybou je, že ľudia vynechali sústredenie celkovo a opakujú po niekom inom a ich pozornosť je teda mimo nich. Joga je konštantná koncentrácia, ktorá začína v dychu a potom aj celá jej prax by mala vychádzať z vedomého dýchania."

Keď sa naučíte ovládať svoj dych, ovládnete aj myseľ, aj telo. Nikdy nezadržiavajte dych, hoci sa vám kráti a nevládzete danú pozíciu udržať. Radšej povoľte v pozícii, ale neprestaňte plynule dýchať. Voľný hlasný dych zahrieva telo a postupne ho pripravuje na pozíciu. Telo sa počas cvičenia značne potí a každý výdych pošle z tela von nahromadené toxíny. Zároveň zväčšuje kapacitu pľúc a posilňuje bránicu.

2. Vyberte si správny typ jogy

V súčasnosti existuje niekoľko druhov jogy. Stretnúť sa môžete s tradičnou, aj modernou jogou. Starú školu nahradili nové štýly, v ktorých môžete mať problém sa zorientovať. Odporúčame, aby ste si daný typ hodiny jogy vopred overili a preštudovali. Nie každý typ je vhodný pre začiatočníkov. Každé cvičenie má svoje úrovne, aj postupy. Niekde sa cvičí s hudbou, inde bez, jedna je dynamickejšia, fyzicky náročná, iná je pomalšia, relaxačná.

Inštruktorka ashtanga jogy, hatha a detskej jogy Zuzana Bothová tvrdí: "Najdôležitejší je dych. Ak sa sústredíme naň, ľahšie sa do ásan dostaneme. Joga, akýkoľvek druh, je v prvom rade o dýchaní, až potom o cvičení. Každý je iný, čo sa prejavuje aj v joge. Preto je dobré, keď nevládzeme, zvoliť jednoduchšiu, menej náročnú variáciu danej pozície. Netlačiť sa nasilu do toho, čo nedokážeeme. Tam robia ľudia často chybu."

Vo všetkých prípadoch platí, že môžete modifikovať pozície. Ohybnosť môže byť daná geneticky, dá sa však postupne získať. Kým sa tak stane, môžete si pozíciu alebo ásanu upraviť do bezpečnej, príjemnej verzie, ktorá nebolí, neťahá a dovoľuje vám plynule dýchať. Dobrý a skúsený inštruktor jogy ukáže, ktorá verzia je pre vás optimálna. Určité pohyby sa neodporúčajú pri problémoch s kĺbmi, tlakom, pri rannom štádiu tehotenstva. Rozhodne treba dať na rady skúsených a certifikovaných inštruktorov.

3. Počúvajte svoje telo

Bez trpezlivosti sa nedá napredovať. Niekedy trvá roky, kým sa človek dostane na vyšší level. Pomaly, ale isto sa tam dá prepracovať. Lenže málokto má toľko sebareflexie, že si dokáže povedať: „Stop. Už nevládzem, toto nezvládnem.“ Ak zachytíte vnútorné signály, ktoré napovedajú, že to, čo robíte, robíte veľmi rýchlo, zastavte sa. Ego vám dá zo začiatku určite zabrať. Predstavuje pevnú súčasť človeka, no nemalo by vás prevalcovať.

"Dnešná doba je o výkonoch, raste, perfekcionizme, aj o úspechu. Samozrejme veľa z nás chce rásť, posúvať sa vpred, čo je v poriadku, ale veľa perfekcionizmu, nespokojnosti, je na škodu živote aj v joge. Dôležité je akceptovať svoje telo, svoje limity a s rešpektom a bdelosťou robiť jogovu prax. Pozícia nie je cieľom, cieľom je telo, byť prítomný v danom okamihu a vnímať spojenie pohybu tela a dychu . A hlavne nesnažme sa poraziť druhých, ale snažme sa zlepšiť samých seba," hovorí skúsená inštruktorka power jogy Michaela Hluchová.

Robiť jogu znamená absolvovať dlhý a náročný proces, ktorý vás posúva vpred iba malými krôčikmi. Je ťažké sa zmieriť s tým, že nejde hneď dať nohy za hlavu. Neporovnávajte sa s ostatnými a choďte si vlastným tempom. Vaše telo je vaším spoľahlivým kompasom, počúvajte ho a výsledok dosiahnete možno neskôr, ale s istotou. Ak nemáte ešte potrebnú silu, ani ohybnosť, pokračujte. Vytrvalosť je základ.

4. Nefixujte sa na inštruktorom vedené hodiny

Či chcete, či nie, s jogou kupujete celý balíček all in one. Nie je to len cvičenie, ale aj meditácia v pohybe. Najlepšie sa cvičí  ráno, pár minút po zobudení, v určitých po sebe idúcich pozíciách. Ideálne je mať stále rozloženú podložku pri posteli alebo na inom mieste, kde sa cítite dobre.

Rytmus jogy a jej dokonale prepracovaný systém má svoj zmysel. Učiteľ, respektíve inštruktor, je len pomocníkom na individuálnej ceste za jogou. Ak ste závislí od jeho prítomnosti, nerobíte jogu naplno. Moderovaná hodina pomôže začiatočníkom, aby si rýchlejšie osvojili jednotlivé pozície, ale cvičiť ich by ste ich mali zvládnuť sami bez asistencie. Iba tak sa vám dostane joga pod kožu a budete ju môcť cvičiť každý deň. Navštevovať vedené hodiny je dobré pre začiatočníkov aj pre tých, ktorí chcú poznať lepšie tempo cvičenia.

Zdroj titulnej fotky: Matthew Henry, CC0


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Najčastejšie chyby pri joge

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 1367
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.