10. SEP 2015

Môže pilates pomôcť pri inkontinencii?

Nikola Danišová

Únik moču je chúlostivý problém. Ľudia, ktorí inkontinenciou trpia, sa často hanbia a chcú sa jej čo najrýchlejšie zbaviť. Pilates ponúka jednoduché a účinné riešenie. 

Čo je príčinou inkontinencie?        

Inkontinencia, teda samovoľný únik moču, môže postihnúť kohokoľvek v akomkoľvek veku. S pribúdajúcimi rokmi je však pravdepodobnosť vyššia. Príčiny výskytu inkontinencie sú rôzne. Hlavnými a najčastejšími sú: funkčné poruchy chrbtice, stres, pokles močovej rúry alebo rodidiel, menopauza, obezita alebo prílišná fyzická námaha. Následkom toho dochádza k prílišnému napätiu svalov v panvovom dne, čo vedie k ich oslabeniu a nakoniec úniku moču.

Prečo práve pilates?

Pri boji s inkontinenciou je základom zdravý životný štýl a hlavne fyzická aktivita, zameraná najmä na posilnenie svalov panvového dna. Ovládanie a kontrola močenia je zabezpečovaná panvovým dnom, ktoré pozostáva z kostrového svalstva – to je možné ovládať pomocou vôle. Vďaka tomu je možné pilatesovými cvikmi trénovať a posilniť panvové dno, čo môže aspoň čiastočne tento problém riešiť.

„Svaly panvového dna tvoria panvové dno, obklopujú močovú rúru a tým zabraňujú spolu so zvieračom úniku moču. Počas celého cvičenia je potrebné dbať na stiahnutie svalov panvového dna a brušných svalov. Preto tréning týchto svalových partií môže pomôcť pri probléme s inkontinenciou,“ upresňuje Ľubica Garajová, inštruktorka pilatesu. Ďalej dodáva, že pilates môže pomôcť, ale všetko závisí od konkrétneho problému.

Aké pilates cviky sú najvhodnejšie?         

„Vhodné sú skoro všetky pilates cviky, pretože počas celej hodiny je potrebné sústrediť sa na stiahnutie panvového dna a stiahnutie brušných svalov. Pohyby jednotlivých cvikov vychádzajú zvnútra tela – z centra, ktoré sa nazýva aj core,“ vysvetľuje Ľubica Garajová.

Aby sa efekt cvičenia prejavil, mali by ste podľa Ľubice Garajovej cvičiť aspoň trikrát do týždňa: „Cvičenie pilatesu sa však určite prejaví aj vtedy, keď budete cvičiť menej. Najdôležitejšia je pravidelnosť." Pri problémoch so zadržiavaním moču sú nevhodné akékoľvek pohybové aktivity spojené so skákaním a nárazmi. Na záver inštruktorka pilatesu upozorňuje, že predtým, ako s pilatesom začnete, treba sa poradiť s ošetrujúcim lekárom. 

Pilates aj ako prevencia      

Cvičenia pilates pôsobia nielen liečebne, ale aj preventívne, pretože precvičujú celé telo a vyrovnávajú svalovú nerovnováhu. Uvedomelé a pravidelné cvičenie pilates, spojené so správnym dýchaním, pôsobí priaznivo na nervovo-svalovú koncentráciu jednotlivých svalových skupín, ktoré prispievajú k správnej funkcii panvového dna. Každý prípad je však individuálny. Niekedy sa zlepšenie dostaví hneď, niekedy neskôr. 

Zdroj foto: flickr.com

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

6 cvikov, ktoré vám pomôžu zbaviť sa bolesti chrbta6 cvikov, ktoré vám pomôžu zbaviť sa bolesti chrbta

Bolesť chrbta je často dôsledkom svalovej dysbalancie, nesprávneho držania tela, stresu či obezity.

 

 

Ako sa zbaviť bolestí chrbta cvičením domaAko sa zbaviť bolestí chrbta cvičením doma 

Zbaviť sa bolesti chrbta vôbec nie je jednoduché.

 

 

Flyboard 1Flyboard. Intenzívne formovanie tela a zlepšovanie rovnováhy

Na fitnes veľtrhu v Rimini sme videli množstvo cvičení, medzi nimi aj flyboard. 


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Môže pilates pomôcť pri inkontinencii?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 851
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.