Dych je kľúčom k životu. Aj pri športe.
Zdroj: Jill111/Pixabay.com, CC0
5. OKT 2017

Dych je kľúčom k životu. Aj pri športe

Adela Jasenovcova

Na perfektný výkon potrebujeme určitú povinnú výbavu. Do nej patrí nielen dobrá fyzická kondícia a kvalitné oblečenie, ale aj správne a vedomé dýchanie. O jeho význame vám povie odborníčka na neverbálnu komunikáciu, a zároveň milovníčka športu a pohybu.

Monika Stehlíková je odborníčka na neverbálnu komunikáciu a autorka metodiky Vedomá reč tela. Monika je zároveň zakladateľkou značky BodyTalks. Za jej odbornosťou stoja vzdelávacie organizácie ako Essenský inšitút v Nemecku, ako aj britská asociácia DanceMovement Psychotherapy. Viac než 20 rokov pomáha klientom rásť v oblasti neverbálnej komunikácie a práce s telom. Je tiež predsedníčkou Slovenskej asociácie tanečno-pohybovej terapie a členkou ďalších európskych odborných organizácií.

Monika tvrdí: “Dych je kľúčom k životu, pohybu a rytmu. Dych je základom pre stabilitu i mobilitu. Prináša do tela rovnováhu práce sympatického a parasympatického nervového systému.

Je základom pre všetky pohybové vzorce, pretože dychom potvrdzujeme naše spojenie so životom. Dych spája celé telo v jeden celok. Každá bunka nášho tela dýcha. V nádychu sa otvára a prijíma všetko, čo potrebuje, s výdychom sa z každej bunky tela uvoľňujú všetky toxické nepotrebné látky. Túto paralelu objavujeme aj v psychike: v nádychu prijímame všetko, čo potrebujeme, vo výdychu sa zbavujeme toho, čo nepotrebujeme.”

Ako dýchať (nielen) pri športe

Hoci spravíme všetko preto, aby sme náš športový výkon dostali na maximum, tvrdo trénujeme, kúpime si kvalitné pomôcky, vela študujeme, môže nám uniknúť to najdôležitejšie. Správne dýchanie. Nestačí len automaticky dýchať nosom a vydychovať ústami. Je potrebné si dych aj uvedomovať. Najčastejším zlozvykom, a to nielen u športovcov, je plytké dýchanie a nepravidelná frekvencia. Nádych by mal smerovať do úplne rozšírených pľúc, hlboko až takmer do brucha, a výdych by mal byť rovnako dlhý, Každý šport si vyžaduje iný typ dýchania, pri joge sa dýcha prevažne iba nosom, pri behu je lepšie prijímať vzduch do pľúc nosom a vypúšťať ústami.

Monika stehlíková

“Fascinujúce je, že pre akýkoľvek proces v tele: či už ide o proces chudnutia, alebo aj naberania na váhe, potrebujeme mať rovnováhu týchto dvoch vetiev. Je nemožné schudnúť, ak sme iba “vyšpičkované” a veľmi to chceme, vtedy sa zapája iba sympatikus a k rovnováhe, regenerácii potrebujeme parasympatikus. Práve preto je dych potrebný nielen počas cvičenia, ale aj počas regenerácie,” radí odborníčka Monika, ktorá je taktiež nadšenou športovkyňou.

Posvätná pauza

“Práca s dychom spontánne štartuje samo-ozdravujúce mechanizmy - dych sám v sebe je rytmickým striedaním napätia a uvoľnenia, práce a odpočinku. Cez dych dokážeme regulovať negatívne emócie a to tak, že si uvedomíme, že máme nádych – PAUZU – výdych – PAUZU. Tie pauzy sú na tom najdôležitejšie. V nich sa rozhodujeme, čo chceme, čo potrebujeme. Vnímanie páuz v dychu je neuveriteľne oslobodzujúce a vytvára takmer posvätnú pauzu. V ťažkých chvíľach či obdobiach sa tiež objavujú ostrovčeky, v ktorých je nám ľahšie, pokojnejšie, radostnejšie. Oni sú dúhou, nádejou, ktorá naznačuje, čo môže prísť, ak sa preto vedome rozhodneme...život v plnosti a radosti,” dopĺňa Monika Stehlíková.


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Dych je kľúčom k životu. Aj pri športe

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 1500
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.