Ako prežiť toto obdobie a nezblázniť sa

Dagmar Sliacka

Už 9 mesiacov sa snažíme všetci vysporiadať s „coronovou“ situáciou a jej dopadmi. Skúša našu fyzickú aj psychickú odolnosť, schopnosť reagovať na šialené tempo zmien. Ako si v tom celom môžeme pomôcť my sami?

Ako prežiť toto obdobie a nezblázniť sa
Zdroj: Chewy / Unsplash
4. NOV 2020

Už prvá vlna otvorila hlboko uložené nevyliečené témy, akými sú obavy, že ochoriem ja alebo môj blízky, strach zo smrti, z chudoby a nedostatku… Príchodom druhej vlny ľudia prepadajú frustrácii a strate nádejí na zlepšenie a témy sa s väčšou silou hlásia opäť.

Náš mozog pracuje tak, aby vyhodnocoval nebezpečné situácie a inštinktívne nás ochránil pred ohrozením. To spôsobuje, prečo si najskôr všimneme tie negatívne správy až potom tie pozitívne.

Čím sa v týchto dňoch zaoberá náš mozog

Mozog už niekoľko mesiacov analyzuje všetky negatívne informácie, ktorými sme zahltení, čo vyvoláva emócie ako strach, hnev, stres, agresivitu, úzkosť dokonca až paniku.

Následne sa vyplavujú stresové hormóny a  látky, ktoré nás oberajú o energiu, oslabujú organizmus a najmä znižujú imunitu. Akoby sme každý deň vypili toxický kokteil, ktorý nás postupne oslabuje. Zrazu si uvedomujeme, že sme viac nervózni, podráždení, menej koncentrovaní a nevieme nájsť vnútornú stabilitu a balans.

Telu pomôže pohyb, ale...

Telo má šancu zbaviť sa týchto látok len formou pohybu, chôdze športu, tanca, alebo sa môžeme ukotvovať hudbou, kultúrou, meditáciou a peknými zážitkami, ktoré pomôžu preladiť sa a zbaviť sa škodlivín.

Keďže mnohé z týchto aktivít sú pri súčasných opatreniach limitované, tlak a toxický kokteil sa hromadia a zostávajú v tele. Tak ako si v tom celom môžeme pomôcť my sami? Ako nestratiť seba aj ľudí na ktorých nám záleží? Ako si udržať vnútornú rovnováhu, psychické zdravie a nadhľad?

Nevymyslíme nič nové, len sa vrátime k technikám a metódam, ktoré objavilo ľudstvo už pred stáročiami.

Negatívne silné emócie sú spúšťané časťou mozgu zodpovednou za inštinktívne pudové správanie chrániace nás pred hrozbou. Ak sa ďalej neprepojí s časťami mozgu, ktoré sú zodpovedné za sociálne správanie, súcitenie a nadhľad, môže sa človek správať sebecky, agresívne, úzkostne či panicky.

Ako na to? Skúste nasledujúcu techniku

Techniku nazývame Vedomé dýchanie. Osobne ju považujem za všestrannú prvú pomoc v akejkoľvek životnej situácii.

Nájdite si pokojné miesto, kde nebudete rušení. Zavrite si oči (pokiaľ je to možné). Nalaďte sa na svoj dych. Pomáha, aj keď si položíte jednu ruku na hrudník a druhú na brucho, aby ste si vedeli lepšie kontrolovať svoje dýchanie. Takto si môžete uvedomiť aj to, akým spôsobom dýchate.

Stres sa napríklad prejavuje plytkým, krátkym dychom, dokonca až jeho zadržiavaním. Ak naše telo pri takomto dýchaní nedostane dostatok kyslíka do tela, dostávame aj jeho do stresu.

Potom sa pokúste o 3 naozaj veľmi hlboké nádychy (vyplním celý hrudník) a hlboké výdychy (vytlačím vzduch za pomoci bránice). Cez priložené ruky si viete kontrolovať, ako sa vám to darí.

Zároveň si predstavujte, ako vydychujete negatívnu emóciu, ktorej sa potrebujete zbaviť (strach, hnev, úzkosť, napätie...) a namiesto nej nadychujete pozitívnu, ktorú si želáte (pokoj, rovnováhu, sebaistotu, bezpečie...). Takže ak máte strach, vydýchnite ho a nadýchnite pokoj a bezpečie.

Vytvoríte spôsob, akým zastabilizujete svoje telo aj myseľ, ukotvíte sa. Je to akési pozitívne preladenie sa (preprogramovanie). Neznamená, že problémy zmiznú, ale že ich dokážete zvládnuť oveľa lepšie a aj zvládnuť emócie. Len takto máme šancu zvládnuť okolitý chaos a všetko okolo nás.

V nasledujúcich častiach vás pozývam na oboznámenie sa s ďalšími technikami a spôsobmi, ako sa môžete postarať o seba a svoju vnútornú pohodu.

AUTORKA ČLÁNKU

Dagmar Sliacka

Mgr. Dagmar Sliacka

Psychologička a skúsená odborníčka v oblasti poradenstva pri riešení rôznych problémov, vzťahových otázok, vlastného rozvoja a pozitívneho riešenia náročných životných situácií. Vyše 25 rokov sa venuje otázkam kariérneho rozvoja, orientuje sa na trhu práce a spoluzakladala vôbec prvý klub nezamestnaných na Slovensku a taktiež spolupracovala s úradmi práce alebo zamestnávateľmi pri výbere zamestnancov. Vďaka svojim bohatým skúsenostiam pomáha uchádzačom o zamestnanie úspešne sa uplatniť na trhu práce.
Formou individuálneho poradenstva, či koučingu sa snaží podporiť potenciál každého človeka. Vo svojom prístupe využíva aj formu meditácií a zážitkových nástrojov pre hlbšiu podporu vnútorných procesov a priblíženiu sa k vlastnej ľudskosti a objavenia ľudskosti v tých druhých.
Má široký záber v rôznych témach v oblasti komunikácie, motivácie, vedenia ľudí, či personálnych postupov, čo jej umožňuje školiť rôzne cieľové skupiny v rôznych sektoroch. Využíva svoje bohaté skúsenosti z praxe, či už v rámci svojej manažérskej praxe v oblasti personalistiky, alebo ako podnikateľka, realizujúca rôznorodé projekty pre klientov.
Spolupracuje s Inštitútom Virginie Satirovej, kde sa aktívne podieľa na realizácii rôznych seminárov a výcvikov. Často prispieva aj publikačne či už do printových médií alebo rozhlasu.
Verí v potenciál človeka a jeho dobrotu. Dôraz kladie na jeho správnu motiváciu a schopnosť využiť svoje talenty a schopnosti k tomu, aby každý našiel tú najlepšiu cestu životom, na ktorej bude spokojný, šťastný a rozvíjal zdravé vzťahy v rodine aj v práci.


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Ako prežiť toto obdobie a nezblázniť sa

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 3036
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.