12. JAN 2014

Ako joga pomáha seniorom

Eva Bacigalová

Muži, ženy, podnikatelia aj žienky domáce, mladí, no aj seniori – medzi milovníkmi jogy nájdete naozaj všetky kategórie ľudí. Veľkej popularite sa zrejme teší aj preto, že na cvičenie vám stačí len jedna podložka a pohodlné oblečenie.

Nikdy nie je neskoro začať s cvičením. Aj v zrelšom veku môžete žiť harmonicky a zdravo, k čomu môže celkom príjemne prispieť aj joga. Nabíja telo energiou, dodáva mu silu a pružnosť. Okrem toho pôsobí pozitívne na krvný obeh, dýchanie a látkovú výmenu.

„Joga zohráva významnú úlohu pri prevencii chorôb, no účinne pomáha aj pri liečbe už vzniknutých ochorení,“ hovorí Jana Šimkovičová z portálu cvičte.sk. „Prospieva kostiam a kĺbom, podporuje všetky kognitívne schopnosti, teda pamäť, koncentráciu, sústredenie alebo plánovanie, v neposlednom rade zlepšuje náladu.“

Ktoré druhy jogy sú vhodné pre seniorov

Joga vedie k trpezlivosti a motivácii, a to sú vlastnosti, ktoré ľuďom často chýbajú nielen v seniorskom veku. Netreba sa predsa nechať odradiť drobnými prekážkami, zlyhaniami alebo v prípade jogy fyzickou bolesťou. „Po prvých hodinách môže nerozcvičené telo naozaj reagovať bolesťami, ale tie sú len dôkazom, že cvičenie zaberá. Pri joge človek núti pracovať aj svaly, ktoré má ochabnuté,“ dodáva Šimkovičová. „V každom prípade je preto dôležité zvoliť si vhodný druh jogy, pre seniorov odporúčam hatha jogu alebo wellness jogu.“

Hatha joga je veľmi jemná, preto je ideálna pre ľudí, ktorí sa nehýbali už dlhšiu dobu. Okrem jednoduchých a účinných asán (teda pozícií) obsahuje aj relaxačné, dychové a meditačné cvičenia. Čím je človek starší, tým má menej energie a rýchlejšie sa unaví. Práve pri takejto „diagnóze“ ideálne pomáha wellness joga – načerpáte pri nej pozitívnu energiu a navyše sa budete cítiť oddýchnutí. Wellness joga zlepšuje život vo všetkých aspektoch – fyzickom, psychickom, sociálnom aj duchovnom. Naozaj stačí niekedy len málo, aby ste sa cítili vyrovnanejší, zdravší a šťastnejší.

Ako sa pripraviť na prvú hodinu jogy:

  • Na cvičenie si vezmite pohodlné oblečenie, tepláky a tričko
  • Cvičí sa na boso a na nekĺzavej podložke
  • Pred cvičením nejedzte minimálne dve hodiny
  • Dbajte na pitný režim počas celého dňa
  • Na hodine jogy nepite tekutiny
  • Dýchate iba nosom
Poznámka redakcie: článok vznikol pôvodne ako nahrávka pre regionálne rádia Sever a Záhorácke rádio.

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Ako joga pomáha seniorom

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 851
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.