22. MÁJ 2014

4 malé tipy pre aktívnu relaxáciu

Jan Smetánka

Čas dovoleniek sa pomaly blíži a je ideálnou príležitosťou na vytvorenie nových návykov pre náš pravidelný odpočinok a relaxáciu v bežnom pracovnom režime. Áno, reč je o aktívnom odpočinku, čo znamená, že pre to musíme sami niečo urobiť.

Všetky nasledujúce jednoduché tipy majú svoj efekt, ak sa im venujeme v pravidelných "dávkach", zo začiatku napríklad len niekoľko minút denne. Ak sa to snažíme dobehnúť nasilu, napríklad cez víkend, raz za mesiac, len strácame čas.

Meditácia v ľahu

Tiež známa pod názvom Vipassana. Sadnite si do pohodlnej meditačnej pozície, prípadne si ľahnite na chrbát. Pomocou niekoľkých hlbokých nádychov a výdychov sa uvoľnite a vedome sledujte, čo sa vo vašom tele odohráva.

Spočiatku sa zamerajte na výrazné vnemy, ako napríklad dotyk sedacích svalov a nôh so zemou, postupne môžete prejsť k jemnejším telesným pocitom. Tradičným meditačným objektom je brucho a jeho prirodzené pohyby pri brušnom dýchaní - dvíhanie a klesanie.

Sledujte kvalitu zmeny týchto vnemov. Ak sa objavia akékoľvek myšlienky (budú sa objavovať neustále), nič sa nedeje, vráťte sa späť k objektu meditácie. Začnite napríklad po desiatich minútach, postupne cvičenia predlžujte.

Odporúčame prečítať: Objavte svoj vnútorný pokoj v meditácii

Meditácia pri chôdzi

Pri meditácii pri chôdzi platí rovnaký princíp ako pri meditácii v ľahu s tým rozdielom, že sledujeme vnemy na našich chodidlách pri pomalej chôdzi. Predstavte si svoje chodidlá a členky ako obrazovku, na ktorej práve beží zaujímavý program.

Experimentujte s rýchlosťou, spočiatku je vaša chôdza rýchlejšia, postupne sa upokojuje. Vyskúšajte to tiež pri bežných každodenných presunoch - vaša chôdza sa stane skúsenosťou a zážitkom, nie len nutnosťou či stratou času.

Uvoľňujúca ťarcha

Tento jednoduchý cvik vychádza z autogénneho tréningu. Pohodlne si ľahnite na chrbát a zaistite, aby vás počas cvičenia nerušila zima alebo iné nepohodlie.

Zamerajte sa najprv na pravú ruku, jej úplne uvoľnenie a s ním prichádzajúce pocity tiaže a ťažkosti.  Takto chvíľu zotrvajte. O chvíľu sa možno dostaví pocit, že je ruka taká ťažká, že ju nemožno ani zdvihnúť. To isté urobte aj s ľavou rokou, postupne s dolnými končatinami, trupom, hlavou a celým telom. Praktizujte trikrát denne tri minúty.

Chôdza naboso ako masáž nôh

Vyzujte si topánky a pri chôdzi striedajte rôzne povrchy - trávu, kamene, ihličie, piesok... Okrem toho, že je to príjemné, je to tiež jedna z najlepších vecí, ktoré môžete urobiť pre svoje chodidlá. Pre zvýšenie efektu zatvorte oči a požiadajte partnera, aby vás sprevádzal,bez toho, aby vám vopred prezradil zmenu terénu.

Odporúčame prečítať: Barefoot: Objavte aj vy čaro behu naboso!

 

psychologie.cz

Zdroj foto: www.freedigitalphotos.net (Daniel St.Pierre)

 


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - 4 malé tipy pre aktívnu relaxáciu

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 851
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.